Sander de Lange
Colorist bij EMG
2025 - week 10

Een scherp oog

Tijdens de grading is niet alleen de kleur zelf van belang. Ik ben als colorist namelijk ook een extra vangnet voor technische problemen. 

Denk aan een camera die niet goed scherp is, een codec die niet de volle beeldkwaliteit overbrengt, of beeldproblemen die ontstaan door het omzetten van progressive naar interlaced. Altijd goed opletten dus!
In de kleursoftware zitten filters om een deel van die problemen op te lossen, maar soms is er eerder in de pijplijn iets niet helemaal goed gegaan. Dan trek ik aan de bel. Dat kan zijn bij het Mediacentre of bij het team van de planning, afhankelijk van of de aanlevering intern is gebeurd of dat er extern opnieuw aangeleverd moet worden. Iets wat een enkele keer gebeurt, is dat er per ongeluk een naamtitel of graphic in beeld blijft staan. Als ik de kleurcorrectie dan op het hele shot leg, verandert de titel gewoon mee. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Naast af en toe een technisch dingetje, zitten de meeste uitdagingen in de inhoud zelf. Zo zit er in dit seizoen van Wie is de Mol? een opdracht die plaatsvindt in een markthal. Elk kraampje heeft zijn eigen verlichting, die niet overal dezelfde kleur heeft – soms warm en soms koud licht. Dat is natuurlijk deels onderdeel van de sfeer, maar soms vangt iemand door een tijdssprong in de montage ineens ander licht. Dit kan botsen op beeld waardoor je als kijker uit het moment wordt gehaald.

Vorig seizoen was de meest intensieve aflevering voor mij een aflevering die zich afspeelde in een woestijn. Daar waren verschillende camera’s door elkaar gebruikt, en dronebeelden van de duinen die op heel andere tijdstippen waren gedraaid dan de opdrachten zelf. Daardoor stond de zon anders en leek het zand steeds een andere kleur te hebben. Normaal heb ik 2 dagen voor een aflevering, bij deze klus ben ik het grootste deel van de eerste dag bezig geweest met alleen deze opdracht.

Vandaag maak ik de laatste instarts voor de live-finale af. Terugblikken, maar ook extra materiaal. Dat betekent veel terugzoeken van shots die ik al gekleurd heb, zodat de instarts hetzelfde zijn als de fragmenten in de afleveringen zelf. Soms is het flink zoekwerk als er kriskras door elkaar is gemonteerd, ik ga dus maar snel beginnen.

Sander de Lange
Colorist bij EMG 

De week van Sander de Lange

Colorist bij EMG
2025 - week 10