Kees Dorresteijn
Presentator, journalist en dagvoorzitter
2025 - week 51

De regionalen shinen de landelijke eruit

Ja, de grote landelijke omroepen kunnen nog wat leren van de regionale zenders. Zeker als je kijkt naar het online bereik. Sinds een paar maanden ben ik weer actief aan het werk bij de zender die mij mijn eerste kans heeft gegeven: RTV Utrecht. En daar is veel veranderd sinds ik daar meer dan tien jaar geleden bij begon, zeg dat wel.

Net als bij de grote publieke omroepen hebben ze flink moeten bezuinigen de afgelopen jaren, waardoor er andere keuzes zijn gemaakt. Één daarvan is echt een briljante. Een paar jaar geleden is daar besloten om een geconcentreerde social mediaredactie op te zetten. Het doel: presentatoren en items inzetten puur voor online. Niet een tv-of radio-item even opknippen met voice over voor online, maar met een duidelijke strategie om mensen in de regio via Instagram, Facebook en de eigen RTV-app aan te spreken.

Dat scoort fantastisch. Het kanaal groeit en de video’s hebben vaak meer views dan dat het kanaal aan volgers heeft. Dat is erg knap en verdient een compliment. Dat komt omdat er wordt nagedacht over de spannende hook aan het begin, hoe het voor de socials goed in beeld wordt gebracht, of er ruimte is voor een grap en hoe de video alsnog vol zit met informatie.
Die inhoud wordt beloond door de kijkers. En niet alleen bij RTV Utrecht, ook andere regionale zenders hebben dit slim opgepakt – bijvoorbeeld Omroep Brabant. Daarbij helpt het ook dat die zenders functioneren als één redactie en niet zoals bij de NPO met verschillende omroepen. Er zijn flink wat grote mediamerken in Nederland met veel volgers die dit soort views niet halen. Als ik hen was zou ik zeker naar de pagina’s van de regionalen gaan en op ‘follow’ drukken.

Kees Dorresteijn
Presentator, journalist en dagvoorzitter 

De week van Kees Dorresteijn

Presentator, journalist en dagvoorzitter
2025 - week 51