Marieke van den Hurk
Manager Marketing & Communicatie Omroep Gelderland
2025 - week 28

Data als kompas

Als ik ergens enthousiast van word, dan is het wel van data. Niet omdat ik zo graag naar spreadsheets staar, maar omdat ik elke dag zie wat data kan betekenen voor de journalistiek.

Bij Omroep Gelderland ben ik de persoon die zich volledig kan vastbijten in cijfers, dashboards, rapportages en datapatronen. Waarom? Omdat ik geloof dat groei in bereik, betrokkenheid en loyaliteit begint met beter inzicht in ons publiek. Vanuit mijn marketingbril zie ik data niet als een bedreiging, maar als een kans. Een kompas dat helpt om koers te houden en die verhalen te brengen die het verschil maken, verhalen waarmee we écht impact maken.

De afgelopen jaren hebben we met ons interne datateam, waarin redactie en marketing nauw samenwerken, al veel geëxperimenteerd op web, app en social. We maken daarnaast gebruik van het userneeds-model, dat dagelijks leidt tot verrassende inzichten. We hebben hierdoor al vele mooie stappen kunnen zetten richting data- geïnspireerd werken.
Toch liggen er op dit vlak nog volop kansen. Wil dit zeggen dat je als journalistieke organisatie volledig vanuit data moet redeneren? Absoluut niet. Als publieke regionale omroep zoeken we continu naar een juiste balans tussen data-geïnspireerd werken en maatschappelijke relevantie. Een zoektocht die met regelmaat leidt tot de nodige – en soms ook onnodige – discussies. 

In een wereld waarin aandacht schaars is, helpt data ons om de juiste verhalen bij de juiste doelgroep te krijgen. Het is een spiegel van wat ons publiek wanneer nodig heeft. Aan die spiegel kunnen we niet meer voorbij, of we nu marketeer zijn of journalist.

Marieke van den Hurk
Manager Marketing & Communicatie Omroep Gelderland 

 

De week van Marieke van den Hurk

Manager Marketing & Communicatie Omroep Gelderland
2025 - week 28