World Television Day 2025: TV verandert, de kracht blijft
Op vrijdag 21 november vieren TV-bedrijven wereldwijd World Television Day 2025, een jaarlijks initiatief van de Verenigde Naties dat de blijvende impact van televisie benadrukt als bron van informatie, inspiratie en verbinding. In Nederland wordt dit moment ondersteund door Screenforce, de brancheorganisatie voor TV (Total Video).
Het thema van dit jaar luidt: ‘TV verandert. De kracht blijft’. Een boodschap die laat zien hoe televisie zich voortdurend aanpast aan nieuwe technologieën en kijkgewoonten, terwijl haar essentie, het verbinden van mensen via betrouwbare verhalen en gedeelde ervaringen, onveranderd krachtig blijft.
Een gezamenlijke internationale video, geproduceerd door egta, ACT en The Global TV Group, wordt op 21 november uitgezonden op zenders in heel Europa en gedeeld via digitale kanalen en sociale media. Bekijk de World Television Day 2025-video hier.
De kracht van Total Video in een veranderende wereld
Televisie is niet langer beperkt tot één scherm in de woonkamer. Dankzij streaming, on demand en connected TV is Total Video uitgegroeid tot een dynamisch ecosysteem dat mensen bereikt waar en wanneer zij willen kijken. Toch blijft de kracht van TV hetzelfde: het creëren van vertrouwen, emotie en maatschappelijke samenhang. Dat blijkt ook uit de nog altijd indrukwekkende kijkcijfers. Niet alleen grote sportevenementen, zoals de halve finale van het EK tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk met 6,95 miljoen kijkers, maar ook entertainmenttitels zoals Wie is de Mol? weten met één uitzending meer dan 3,7 miljoen kijkers te trekken. Een bereik dat door andere media niet te evenaren is. (Bron: NMO)
SAVOD versterkt merkimpact
De opkomst van SAVOD (Subscription Advertising Video on Demand) illustreert bovendien de toegevoegde waarde van nieuwe Total Video-platforms. Uit LIFT-studies van Kantar | MeMo² blijkt dat SAVOD een aanzienlijke impact heeft op merk-KPI’s zoals Ad Awareness, Brand Consideration en Purchase Intention. Gemiddeld scoren SAVOD-campagnes hoger op merkimpact dan andere videokanalen zoals lineaire TV, YouTube of video in het algemeen. Deze resultaten tonen aan dat innovaties binnen Total Video niet alleen nieuwe kijkvormen mogelijk maken, maar ook zorgen voor meer effectiviteit voor adverteerders.
Michel van der Voort, directeur Screenforce: “De manier waarop we televisiekijken verandert razendsnel, maar de essentie blijft hetzelfde: TV verbindt mensen door verhalen die ertoe doen. Onze aangesloten broadcasters ontwikkelen zich van traditionele TV-bedrijven tot volwaardige premium videoplatforms, waarmee ze een breder publiek bereiken en de advertentiewaarde van het medium versterken. Bij Screenforce spreken we daarom al geruime tijd van Total Video, omdat we de innovaties in het videolandschap volgen en omarmen. Met het openstellen van het NMO voor streamingplatforms zoals Netflix, Viaplay en Amazon en met de uitnodiging aan YouTube om het gesprek aan te gaan, zetten we een belangrijke stap richting een transparant en inclusief kijkcijferstelsel. Dat is wat adverteerders en bureaus graag zien: een toekomstbestendig videolandschap waarin kwaliteit, impact en verbinding met het publiek centraal staan, ongeacht het scherm waarop wordt gekeken.”
Over World Television Day
World Television Day werd in 1996 uitgeroepen door de Verenigde Naties om stil te staan bij de invloed en maatschappelijke waarde van televisie. Het internationale initiatief wordt jaarlijks ondersteund door egta, The Global TV Group, ACT en de European Broadcasting Union (EBU). Meer informatie: www.worldtelevisionday.com.
Over Screenforce
Screenforce is de Nederlandse TV-marketingorganisatie. Haar doel is om adverteerders en mediabureaus te helpen om het beste te halen uit reclame rond premium videocontent. Screenforce verzorgt informatie over TV en andere premium videoplatforms, biedt services aan adverteerders en bureaus en vertegenwoordigt de belangen van de Screenforce participanten op het gebied van public affairs. In Screenforce participeren Ster, Talpa Network, RTL Nederland, Paramount, Warner Bros. Discovery, The Walt Disney Company, NBC Universal Global Networks, AT5, Ziggo Sport, Hearst Networks, BBC Studios, Viaplay en Xite
Bron: Screenforce/BM