Verrassende hoogst gewaardeerde titels
dinsdag 9 september 2025

Verrassende hoogst gewaardeerde titels

Met het najaar in aantocht zijn we in onze Bindinc. Video Insights gedoken voor een terugblik op de eerste helft van 2025. Welke streamingtitels wisten kijkers het meest te waarderen?

Op nummer 1 staat Wie is de Mol? – België. Met een waardering van een 9 scoort het programma hoger dan de Nederlandse variant (8,4). Het heeft een relatief jonge doelgroep (25-44) vergeleken met het marktgemiddelde en het gemiddelde op NPO Start/Plus. Ook kijken er iets meer vrouwen dan mannen.  

The Handmaid’s Tale volgt vlak erna en heeft overwegend vrouwelijke kijkers. Maar liefst 78% is vrouw, tegenover 22% man. Daarmee spreekt de serie een bovengemiddeld aantal vrouwen aan voor het platform. Hetzelfde zien we bij de dramaserie 9-1-1, over het leven van hulpverleners in Los Angeles. 71% van de kijkers is vrouw, 29% is man. 

Day Of The Jackal wordt relatief veel bekeken door oudere mannen, de voornaamste kijkersgroep van SkyShowtime. Maar de serie trekt ook kijkers uit de jongere leeftijdsgroep van 25-34 (16%). Hoewel dat percentage lager is dan het marktgemiddelde, is het voor SkyShowtime juist bovengemiddeld. 

De horrorserie From is een verrassende titel in de lijst. De serie komt uit 2022 maar kende begin dit jaar een piek in de populariteit. Er zijn meer mannelijke (58%) dan vrouwelijke kijkers (42%) en de serie trekt zowel jonge kijkers als oudere leeftijdsgroepen. The Last Of Us heeft ongeveer dezelfde kijkersgroepen als From. 59% is man, tegenover 41% vrouwelijke kijkers. Opvallend detail: in de jongste leeftijdsgroep (16-24) kijken juist meer vrouwen dan mannen. 

Best gewaardeerdf

Chicago Fire
De dramaserie Chicago Fire, gestart in 2012, is inmiddels aan het veertiende seizoen bezig. Daarmee is het veruit de langstlopende serie in deze lijst. De titel trekt meer vrouwen (52%) dan mannen (48%). Dat is opvallend voor het platform Prime Video, dat een overwegend mannelijke kijkersgroep heeft. En hoewel het om een langlopende serie gaat, veroudert de kijkersgroep niet. De serie trekt ook een jongere kijkersgroep en blijft daarmee relevant voor een breed publiek. Wat ook opvalt is dat de co-viewing bij mannen enorm hoog is (1.82), terwijl vrouwen deze serie vaker alleen kijken. Wellicht kijken veel mannen mee met een vrouwelijke huisgenoot of partner? 

Man/vrouw

Analyse kijkersprofielen: Ik ben Roxy vs. Yolanthe
Twee succesvolle Nederlandse vrouwen hebben een serie uitgebracht over hun leven in de schijnwerpers. Op het eerste gezicht lijken het titels uit hetzelfde genre, gericht op een vergelijkbare doelgroep, maar niets is minder waar. De kijkersprofielen van Ik ben Roxy en Yolanthe verschillen enorm. Uit onderzoek van Bindinc. Video Insights blijkt dat de verschillen niet alleen zitten in leeftijd, maar ook in geslacht.  

Yolanthe: volwassen en vrouwelijk
De realityserie Yolanthe, te zien op Netflix, trekt vooral een vrouwelijk publiek. Maar liefst 86% van de kijkers is vrouw. Dit zijn met name vrouwen in de doelgroepen van 25-64 jaar. Binnen die groep springen vooral de 35-44 jarigen eruit (23%), een aanzienlijk hoger aandeel dan gemiddeld bij Netflix. Jongere vrouwen zijn daarentegen veel minder vertegenwoordigd: slechts 6% van de kijkers is 16-24 jaar, ver onder het Netflix-gemiddelde.

Ik ben Roxy: jong en mannelijk
De documentaire Ik ben Roxy van Prime Video laat een compleet ander beeld zien. Er kijken een stuk meer mannen dan vrouwen: 60% van de kijkers is man, tegenover 40% vrouw. Opvallend is dat deze mannelijke kijkers gemiddeld een stuk jonger zijn dan het gebruikelijke publiek van Prime Video. Het overgrote deel valt in de categorieën 16-24 jaar (23%) en 25-34 jaar (29%). 

Verrassende doelgroepen
Hoewel beide series veel overeenkomsten hebben qua onderwerpen en thema’s, bereiken ze toch hele andere doelgroepen. De kijkers van Ik ben Roxy zijn mannelijker dan je in eerste instantie zou verwachten. Dit is deels verklaarbaar door het feit dat Prime Video meer mannelijke kijkers heeft.

Bindinc. helpt producenten, omroepen, zenders, streamingdiensten en adverteerders bij het behalen van hun strategische doelen: meer kijkers bereiken en een grotere impact maken. Dankzij een maandelijks panelonderzoek met 4.000 respondenten tussen de 16 en 80 jaar weet Bindinc. precies op welke streamingplatforms de verschillende doelgroepen te vinden zijn, wat hun kijkgedrag is en welke programma’s, films en series hun voorkeur hebben. Nieuwsgierig naar onze aanpak of benieuwd hoe we jouw mediaorganisatie kunnen helpen? Neem contact op met ons via info@bindinc.nl.

Bron: Bindinc. Video Insights/BM

Bericht delen