Regio Songfestival: “Leuk dat we zo veel jong talent zo’n groot podium konden bieden”
De finale van het Regio Songfestival werd op zaterdagavond 1 november om 20.30 uur – in een twee uur durende liveshow vanuit Music & Stadstheater Arnhem – op alle tv-kanalen van de dertien deelnemende regionale omroepen, en op NPO 1 Extra, uitgezonden. “Nieuw was ook dat we via YouTube streamden”, zegt Marco Paans, directeur Omroep Gelderland. “We wilden toch ook meer jongeren bij het festival betrekken.”
De finale was een swingende show waarin de regio en muziek centraal stonden. Elke omroep schoof een talent of band naar voren voor de derde editie van het Regio Songfestival.
Fungeerde Omroep Gelderland als Host Broadcaster?
Marco Paans: “Ja, zo zou je ons wel kunnen noemen. Dat krijg je ervan als je wint, zoals Emma Luca vorig jaar, dan moet – of beter: mag – je het Regio Songfestival ook organiseren. Maar wij deden dat samen met de andere omroepen.”
Hoe was de regio-overstijgende organisatie opgebouwd?
“Het was vooral een projectorganisatie voor de finale, waarin de omroepen participeerden onder de vlag van de RPO, de Stichting Regionale Publiek Omroep. Binnen die samenwerking waren we echt complementair. In crew. In ondersteuning. In techniek. Wij regelden met elkaar de locatiebezoeken, deden de marketing en knoopten productioneel alle eindjes aan elkaar. Omdat de live-uitzending bij ons in Arnhem gestalte kreeg, waren wij wel in the lead met onze crew, zo’n twintig collega’s.”
Hielp AVROTROS weer mee?
“Jazeker, ze hebben de uitzendrechten gekocht en we streamden een aparte show op YouTube. De finale werd gepresenteerd door Jochem van Gelder en Linda Geerdink, waarbij Linda en Jochem – vanuit de Green Room – werden geassisteerd door Rik Bronkhorst.”
Finaledag
“Op 1 november, de finaledag, kwamen alle artiesten bijtijds naar Arnhem en begonnen de voorbereidingen voor de show. Vanaf de zijlijn keek ik mee. Op de avond zelf was ik gastheer en mocht al mijn collega-directeuren en hoofdredacteuren verwelkomen, net als andere gasten op bestuurlijk niveau. Denk aan de Commissaris van Gelderland en gedeputeerden. Het was een mooi evenement dat goed bij de regionale omroep past vanwege het verbindende karakter. Zo’n avond voorbereiden vreet tijd, maar gaf ook veel energie. Veel collega’s van verschillende omroepen en de RPO staken hier extra uren in en zagen het Regio Songfestival als tijdelijke bijbaan.”
Dertien acts – hoe werden die geselecteerd?
“Elke omroep bepaalde zelf hoe zij de artiest kozen die de provincie ging vertegenwoordigen. Sommige omroepen selecteerden een artiest en vroegen of zij een liedje wilden schrijven, andere organiseerden een wedstrijd. Dat mocht de omroep zelf bepalen.”
Voor welk methode koos Omroep Gelderland?
“Wij kozen voor een energieke band – De Droadnagels, een Achterhoekse boerenrockband in de traditie van Normaal, de Bökkers en Jovink – die zelf een nummer hebben geschreven. Nee, daar hadden wij geen invloed op, dat is de artistieke vrijheid van de band.”
Talentontwikkeling
“Het Regio Songfestival is voor jong en oud, maar ik zag de line-up en het waren dit jaar opvallend veel jonge artiesten. Leuk dat we zo veel jong talent zo’n groot podium konden bieden.”
Jullie kozen voor een innovatieve manier van jureren.
“Wij hebben Robin gelanceerd, een AI-jurylid dat de songteksten ging beoordelen. Daarmee hadden we een wereldprimeur. Naast de vakjury van de dertien omroepen en de publieksjury, bepaalde Robin 4,8% van de score. Via een video stelde Robin zichzelf even voor. ‘Hallo, ik ben Robin, AI-jurylid van het Regio Songfestival. Als digitaal Avatar analyseer ik songteksten op inhoud, authenticiteit en regionale eigenheid. Omdat ik kunstmatig ben, ben ik objectief en waardeer ik puur op muzikaal vakmanschap. Dit jaar ben ik 1 van 14 vakjury’s. Ik geef 0 tot 12 punten, puur voor de songteksten. Want, ondanks dat ik heel intelligent ben, kan ik nog geen performances analyseren. Tijdens de show geef ik kort mijn mening over enkele nummers. Dus wees welkom in deze nieuwe muzikale werkelijkheid waar mens en machine samen beleven en vieren’.”
“Trots op Thuis is
voor elke provincie in
het eigen dialect vertaald”
Reclamecampagne
Voor de derde editie in successie wilde de projectorganisatie niet alleen meer aandacht creëren, maar vooral ook meer kijkers trekken, want dat viel vorig jaar een beetje tegen met dik 230.000 kijkers. “We streven naar een verdubbeling van die kijkcijfers, vandaar dat we ook YouTube inzetten en een marketingcampagne lanceerden om het Regio Songfestival te promoten. Bovendien zijn we met een andere grote reclamecampagne begonnen: Trots op Thuis, die voor elke provincie in het eigen dialect was vertaald. Deze creatieve campagne was door Media Activation ontwikkeld onder leiding van het marketingteam voor het Regio Songfestival en werd in alle regio’s uitgerold.”
Bron: Erik Klap/BM

