NHL Stenden: Sell the story
In de mediawereld ligt het op ieders lippen bestorven: alles draait om ‘verhalen vertellen’. Maar die moeten toch ook op een of andere manier worden ‘verkocht’. BM ging op bezoek bij NHL Stenden Hogeschool in Leeuwarden om uit te vinden hoe het cluster Creative Business storysellers opleidt.
Dat Inge van der Hoeven en Robert Keun, beiden teamleider CB, de bezoeker uit Hilversum met trots hun afdeling laten zien, is even begrijpelijk als indrukwekkend. Alleen al dit deel van het immense campusterrein, waar ruim 20.000 studenten uit de hele wereld hun heil vinden, ademt een enorm positieve energie: ruim maar toch sfeervol, modern en tegelijk huiselijk en voorzien van de beste faciliteiten. De studio-, regie- en audioruimtes bijvoorbeeld zijn zelfs voor Hilversumse begrippen jaloersmakend.
Jaarlijks stromen 220 tot 250 studenten in bij Creative Business, van wie iets meer dan de helft uit het buitenland komt, de laatste jaren vooral ook Zuid- en Oost-Europa. Het doel dat NHL Stenden met hen voor ogen heeft: ‘We leiden binnen ons cluster op tot global professionals: dat zijn vakmensen die werken binnen nationale en internationale context en weten hoe daar netwerken gebouwd worden. Dit is nodig omdat de creatieve economie een internationale economie is. Creativiteit zien wij als een fundamenteel bestanddeel van de economische activiteit. Een storyseller weet impact te maken met artistieke, creatieve mediaconcepten; niet als maker, maar als strateeg en ondernemer. De storyseller verbindt creatieve makers met de markt’.
Drie opleidingen Creative Business kent drie opleidingen met een eigen focus:
• De associate degree Creative Media Professional leidt studenten op om een verbinder te zijn tussen creatieve makers en de creatieve en zakelijke leiding in de creatieve (media) industrie. De CMP’er is een spin in het web. De nadruk ligt op mediamarketing, mediaproductie en media-ondernemerschap.
• De bachelor Creative Business leert studenten mediatoepassingen met impact te onderzoeken, ontwikkelen, produceren en vermarkten, waarbij creativiteit met strategisch denken en zakelijk inzicht wordt gecombineerd. Daarbij richt de opleiding zich specifiek op de media-industrie in zes sectoren: publishing, broadcast, muziek, film, games en digital. De vier profielen waar studenten op afstuderen zijn Media Business Manager, Media Producer, Media Marketing Specialist en Media Content Specialist.
• De master Content & Media Strategy leidt studenten op professionals die content- en mediaconcepten strategisch inzetten om organisatiedoeleinden te bereiken. Anders dan de associate degree en bachelor gaan de alumni van de master niet per se werken ín de media-industrie. Het zijn de strategen die op basis van diepgaand onderzoek, data-analyse en ethische overwegingen vormgeven aan content strategie, content creatie en content implementatie voor een breed werkveld. Design thinking
Robert Keun: “Ik denk dat wij ons onderscheiden door duidelijke keuzes te maken in de sectoren waar we willen zitten en door de scherpe profilering als managementopleiding. Hoe zet je iets in de markt, hoe ontwikkel je dat in teamverband? We zijn geen máákopleiding.” Inge van der Hoeven: “Maar je gaat het maakproces wel een keer door om te snappen hoe het werkt en hoe je uiteindelijk ook de mensen kunt aansturen die dat doen. Onze opleiding duurt vier jaar en in het laatste jaar werken onze studenten negen maanden lang vier dagen per week voor een bedrijf. Eén dag per week is ingeruimd om echt onderzoek te doen, vaak op basis van een vraagstuk vanuit het bedrijf zelf.”
“Wat ons ook wel een unieke positie geeft in het onderwijslandschap, is de insteek op Design Thinking binnen het geheel van het onderwijsconcept Design Based Education (DBE)”, vult Keun aan. “Voor ons is dat een methode om iteratief te komen tot creatieve oplossingen voor complexe vraagstukken. We leren studenten om heel prototypisch te werken door experimenten te doen en die goed te monitoren. Zo kun je betere producten maken of bedenken dan op een traditionele manier. Fouten maken mag, onze filosofie is dat we studenten leren om te leren.”
Enthousiast
Dat leidt soms tot mooie resultaten. Zo startte een aantal studenten een eigen productiebedrijf, Blue Monkey Media, dat zo succesvol was dat het nog moeite kostte om daarnaast af te studeren. De Duitse alumnus Malte Hündling wilde dolgraag in de auto-industrie aan de slag en is na een geslaagde stageperiode inmiddels manager marketingcommunicatie bij Mercedes. Bernou Reekers, in 2018 afgestudeerd aan international Media en Entertainment Management (IMEM), de voorloper van CB, werkt als senior producer voor Talpa Studios en is doorgroeiende naar productieleider. Hidde Strijbis is inmiddels zenderproducer voor NPO Radio 2.
“Over het algemeen zijn stagebedrijven heel erg enthousiast over onze studenten, die daar dan ook vaak blijven hangen”, concluderen Van der Hoeven en Keun. “Feit is dat we gewoon mensen afleveren die klaar zijn om bijvoorbeeld bij een productiehuis of een omroep aan de slag te gaan in verschillende rollen. Dat is heel divers en internationaal, maar wel vaak in de marketing, is onze ervaring.”
“Synergie creëren met het werkveld”
Mart Faijdherbe is docent/coach op de afdeling Creative Business van NHL Stenden en in die hoedanigheid de spil tussen studenten en ‘het werkveld’. Hij concentreert zich vooral op het tweede jaar, met de begeleiding van een groep van 20 tot 25 studenten die zich een semester lang op een vraagstuk storten. “We werken met veel bedrijven samen, ook uit de media. VICE, Banijay Benelux, ITV Studios met The Voice en Het Perfecte Plaatje, het FD en nu Mediahuis zijn daarvan goede voorbeelden. Het best case scenario is als studenten via ons contacten opdoen, een goede indruk achterlaten bij een partner en dan hun stage verzekeren. Als ze vervolgens de studie afmaken, bij een mediabedrijf terechtkomen en ons zelf weer weten te vinden als ze stagiaires nodig hebben, dan is de cirkel rond. Dat is de synergie die je wilt creëren met het werkveld. En dat lukt steeds beter, omdat we ons met een partnerteam daar ook echt voor inzetten de laatste jaren en omdat onze alumni vaak echt op mooie posities terechtkomen.”
“Mediapartijen hebben behoefte aan het bereiken van een jonge doelgroep en daar beschikken wij natuurlijk over, Gen Z zit hiér. En wat ook wel uniek is: behalve studenten met een sterke regioverbinding die voor hun stage bijvoorbeeld terechtkomen bij RTV Noord of Omrop Fryslân, komt meer dan de helft van over de hele wereld. Ook voor die grote groep internationale studenten is het steeds minder een probleem om hier ook op stage te gaan omdat de voertaal gewoon verandert, zeker in het westen. Dat is voor ons ook weer een pluspunt. Je kunt als Nederlander trouwens ook de internationale, Engelse stroom volgen, dat doet ongeveer tweederde van alle CB-studenten.”
Of Mart nog een (media)partij op zijn wenslijst heeft staan?
“Voetbal International. Die zijn van een noodlijdend blad een echte mediapartij geworden met video’s en podcast, daar zitten een paar slimme jongens achter die dat goed hebben gedaan. En we zouden als NHL Stenden graag iets doen voor en met de internationale streamers. Gen Z heeft niet zoveel met omroepen, die kijken geen lineaire tv meer maar zijn bezig met streamen. Wat we ook zien: grote partijen als IKEA of Ahold zijn weliswaar geen mediabedrijven, maar beschikken wel over serieuze media-afdelingen. Daar leiden we ook voor op.”
MICA: broedplaats voor creatieve economie in het Noorden
Dé creatieve hotspot in het Noorden waar innovatie, creativiteit en talent samenkomen tussen studenten, bedrijven en de regio is de Media Innovatie Campus, oftewel MICA. Daar werken studenten uit zowel MBO als HBO en professionals samen aan actuele vraagstukken uit de praktijk.
Robert Keun, teamleider Creative Business bij NHL Stenden: “De doelstelling van MICA is om het ecosysteem rondom media in het Noorden te verstevigen, waarbij studenten een rijkere voedingsbodem krijgen om hier te kunnen aarden als ondernemer. MICA is een netwerk, living lab en kennisplek in één: we halen vragen op bij het werkveld, koppelen ze aan het onderwijs en delen de inzichten die daaruit voortkomen. Creativiteit als motor, talenten als brandstof. Zo versterken we de creatieve economie, binden we jong talent aan het Noorden en benutten we creativiteit om de uitdagingen van deze regio aan te pakken. Netwerk, kennisdeling en experimenteren en daartussen is where the MICA happens…”
Dat gebeurt niet alleen in losse projecten op het gebied van communicatie, media en marketing, maar ook in thematische MICA Labs. “Zoals voor zogeheten transitie-communicatie”, aldus Keun. “We zien in de praktijk dat bijvoorbeeld de energietransitie binnen de industrie goed wordt neergezet, maar we vergeten dat verhaal vaak goed te vertellen aan ‘Henk en Ingrid’. Dat gaat over gedragsverandering en dan moet je andere manieren gebruiken dan via traditionele media of communicatie.”
Bron: BM
Foto’s: Folkert de Graaf
