IRIS Box: slimme oplossing van Gravity Media
Een zwarte koffer – formaatje handbagage – met een touchscreen en wat sleuven voor geheugenkaarten. Zo simpel lijkt het. Toch schuilt er achter de IRIS Box een technische innovatie die de manier waarop mediaproducties op locatie werken, ingrijpend verandert. Een proces dat normaal gesproken uren of zelfs dagen kost, is nu in één simpele handeling gedaan. De IRIS Box kopieert, back-upt en verstuurt het materiaal direct naar de postproductie-omgeving (Gravity Media Cloud), zodat de montage al kan beginnen terwijl er op locatie nog wordt gedraaid.
De kiem voor de IRIS Box werd gelegd tijdens een productie op verschillende locaties met meerdere camjo’s, waarvan beelden razendsnel bij de editors terecht moesten komen. “We merkten hoe afhankelijk we waren van mensen op locatie die bestanden moesten kopiëren, labelen en opsturen”, vertelt product- en innovatiemanager Cafer Poslu. “Dat ging weleens mis of kostte veel tijd.”
Uit die frustratie ontstond het idee voor een slimme, geautomatiseerde oplossing. “We wilden een box die alles zelf regelt: herkennen van het type camera, controleren, bestanden in de juiste mappen zetten, veiligstellen, back-uppen én versturen.” Die visie leidde anderhalf jaar geleden tot de eerste schetsen van de IRIS Box: Interactive Remote Ingest Solution. De hard- en software werden vervolgens door de Nederlandse tak van Gravity Media zelf ontwikkeld en gebouwd. “Het moest niet alleen technisch briljant zijn, maar ook zo gebruiksvriendelijk dat zelfs iemand zonder technische kennis het kan bedienen”, zegt Cafer. “Je stopt het kaartje erin, drukt op start en de box doet de rest.”
Een slimme koffer
De IRIS Box ziet eruit als een robuuste flightcase, die je zo in het handbagagevak van het vliegtuig schuift. Binnenin bevindt zich een klein, volledig geautomatiseerd systeem met een intuïtieve interface die eenvoudig te bedienen is via het touchscreen. De gebruiker hoeft alleen maar een geheugenkaart te plaatsen en de software herkent automatisch of het gaat om bestanden van een Sony-camera, GoPro, drone of audiorecorder. “Het maakt niet uit waar het vandaan komt”, benadrukt Cafer, “de box weet wat het is en sorteert het meteen in de juiste mappenstructuur.”
Tijdens dat proces maakt IRIS meerdere back-ups en voert integriteitschecks uit op bitniveau. “We willen honderd procent zeker weten dat het materiaal dat op het kaartje stond, identiek is aan wat we opslaan. Een dag aan opnames verliezen is onbetaalbaar. Met IRIS verklein je dat risico praktisch tot nul. Omdat de box werkt met vertrouwelijke en vaak kostbare beelden, wordt alles opgeslagen en versleuteld verstuurd. Zo zorgt IRIS voor maximale betrouwbaarheid.”
Het meest revolutionaire aspect van de IRIS Box is dat het postproductieteam niet meer hoeft te wachten tot het materiaal fysiek in Hilversum is, wat vooral bij internationale producties een enorme winst in tijd, moeite en CO2-uitstoot oplevert. “Zodra de box begint te uploaden, verschijnt er een LowRes-versie van het materiaal in de Gravity Media Cloud. Onze redacteuren en editors kunnen dus al spotten, loggen of monteren terwijl er nog wordt gedraaid. In de praktijk betekent dit: snellere levering, meer flexibiliteit in de montage en de mogelijkheid om direct te sturen terwijl de opnames nog lopen. Near-live postproductie dus.”
Dat bleek onlangs bij een Europese productie, waarvan de eerste aflevering iets minder dan twee weken na de start van de opnames al op televisie moest zijn. “Met IRIS konden we de beelden van de dag direct gebruiken. De volgende ochtend was alles gelogd en gesynct. Zonder de box was dat onmogelijk geweest.”
Duurzamer produceren
Naast snelheid levert IRIS ook grote besparingen op. “Je hebt geen mediamanager of complete postploeg meer nodig op locatie”, zegt Cafer. “Geen laptops, geen externe schijven, geen ingewikkelde kabelstructuren. Dat scheelt niet alleen mankracht, maar ook transport, tijd en geld. Productieteams hoeven zich niet meer druk te maken over back-ups of foutmeldingen. Ze stoppen het kaartje erin en weten: alles staat veilig in de cloud. Projectleiders kunnen zelfs op afstand live meekijken wat er met de box gebeurt. Ze zien precies welk kaartje wordt ingeladen, hoeveel er al is gekopieerd en of alles goed is aangekomen. Dat geeft rust en controle.”
“Het mooiste vind ik dat iets wat begon als een intern experiment nu een concrete verandering in de praktijk teweegbrengt. Wereldwijd zijn er wel deeloplossingen te vinden, maar geen enkele die alles combineert.”
Gravity Media heeft de intentie de IRIS Box als white-label oplossing op de markt te brengen. “Je hoeft straks niet per se klant bij ons te zijn om IRIS te gebruiken. Dat is het mooie van innovatie: wat in-house begint, kan de hele sector vooruithelpen. We voegen continu functionaliteiten toe op basis van feedback uit het veld, want we willen dat de hele workflow – van opname tot uitzending – soepel verloopt. Ook kijken we hoe we AI kunnen gebruiken voor automatische beeldherkenning of log-suggesties. Daarmee maken we de workflow nóg slimmer. We lopen voor op de markt, maar dit voelt vooral als een startpunt. Dit is pas het begin.”
Bron: Gravity Media