Taco Tackelt: Feiten en voorspellingen
Eén van de ‘perks’ van het schrijven deze column is toegang tot evenementen. Zo ook voor de 25e editie van Het Telecompaper Jaarcongres. Telecompaper is naast Het Financieele Dagblad, Follow the Money en BM het enige ‘blad’ waar ik, sinds ik enkele jaren geleden incasso’s spiegelde met mijn feitelijke leesgedrag, nog een abonnement op heb.
Ook op dit congres een dagvoorzitter die zich gedraagt als een De Quiz Met Ballen publieksopwarmer. Bij de opening gênante interactie met de zaal. Er staan altijd mensen op die zichzelf even willen profileren. Veelal één-pit adviseurs (zoals ik zei de gek) of middenkader van een corporate. In de eerste categorie was het voormalig Eerste Kamerlid Henk Otten, in de tweede categorie een Nokia meneer. Dagvoorzitter: “Nokia? Haha, bestaan jullie nog?” Het feit dat Nokia 24 miljard euro omzet genereert, had hij kennelijk niet paraat.
De voornaamste – niet te verwarren met de interessantste – gastsprekers op congressen zijn veelal aan het begin van de dag geprogrammeerd. Deze keer was het KPN CEO Joost Farwerck. Dat hij door de RvC van KPN eerst 2 keer werd gepasseerd voor hij leiding mocht geven aan de grootste speler in ons telecom duo/oligopoly was pure tijdverspilling.
De koers steeg sinds zijn aantreden feitelijk met 40%
Farwerck keek naar de feiten en constateerde dat KPN een infrastructuurpartij is. Niks eigen content of andere wilde ideeën. Eenvoud op basis van feiten. Hij implementeerde een core business first, buy en (over-) build strategie. Ik adviseer iedereen die strijd voert voor goedkoper internet de kosten van die strijd te hedgen met aandelen KPN. De koers steeg sinds zijn aantreden feitelijk met 40%.
Farwerck vertelde behendig niets nieuws en deed geen voorspellingen. Uitsmijter: als je kijkt naar de koopkracht van huishoudens is ons internet Europees gezien niet duur. Bizarre ‘spin’. Alsof het product ‘internet’ recht heeft op een deel van het besteedbaar inkomen van gezinnen. Ik zeg het nog maar eens: Internet in Nederland behoort tot duurste van de EU. Feit is dat als bij alle huishoudens het internet € 1 per maand duurder wordt, zij 100 miljoen minder kunnen besteden aan bijvoorbeeld content.
Volgens de sprekers van Deloitte krijgen die huishoudens meer te besteden. Zij voorspellen, in navolging van andere EU-landen, voor Nederland enorme prijsdalingen voor internettoegang. Telco’s hebben dus hun advies nodig! Dat de Nederlandse markt zich anders ontwikkelt, sluit men kennelijk uit.
Het middagprogramma bracht afwisseling. Kunst is niet wegdommelen bij minder interessante presentaties. Bij presentaties met feitenlijstjes blijf ik wakker. Het deelnemerslijstje is ook zo’n lijstje. Van onze 3 ‘broadcasters’ was alleen RTL’s John de Jong aanwezig. RTL begrijpt dat infrastructuur en content onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Dat RTL de hoogste distributievergoedingen int en Videoland de sterkste speler is, is mede te danken aan de relatie met telco’s. Feit is dat zij veel kracht én macht bezitten.
Na ieder congres kom ik thuis met dezelfde conclusie. Feiten zijn betere raadgevers dan voorspellingen. Voorspellen is de drang om de toekomst onder controle te krijgen. Lao Tzu, Chinees filosoof en grondlegger van het taoïsme dat naar harmonie en eenvoud streeft, zei over ‘de toekomst’ al: “Zij die kennis hebben voorspellen hem niet.”
Taco Jelgersma is adviseur, ondernemer en co-host van de DutchMedia Podcast. Hij schrijft zijn columns op persoonlijke titel.