London Calling: Vakbladen
donderdag 1 mei 2025

London Calling: Vakbladen

Broadcast Magazine bestaat 35 jaar, dat is niet te missen in deze editie van dit vakblad. Een echte glossy, die zich door deze uitstraling uitstekend kan meten met de internationale concurrentie. Want uiteraard floreren ook buitenlandse voorbeelden van mediavakbladen. Allemaal met hun eigen uitstraling, want bijzonder genoeg zijn de vakbladen die internationaal verschijnen zeer verschillend. En voor wie de internationale ontwikkelingen in de mediabranche volgt allemaal lezenswaardig.

De moeder van alle mediavakbladen is het Amerikaanse Variety. De eerste editie van deze publicatie verscheen al in 1905. In 1930 kreeg dit vakblad een concurrent, de Hollywood Reporter. Wie veel wil weten van de ontwikkelingen in de Amerikaanse mediabranche kan niet zonder deze publicaties. Bijzonder genoeg ging het eigendom van deze bladen frequent over in ander handen, kennelijk werd het gezien als een interessante asset die goed verhandelbaar was. Zelfs private equity heeft er in verschillende fasen in geïnvesteerd.

In 1973 verscheen de eerste versie van een mediavakblad in het Verenigd Koninkrijk, simpelweg Broadcast genoemd. Een maandblad dat de ontwikkelingen in de Britse markt nauwkeurig volgt en inmiddels ook een succesvol digitaal platform exploiteert. De Britse audiovisuele content wereld heeft sinds 2003 een stormachtige ontwikkeling meegemaakt en Broadcast heeft dat nauwkeurig gedocumenteerd.

De uitgever heeft dit jaar de
stoute schoenen aangetrokken
en besloten zich nu ook op de
internationale markt te richten

De uitgever heeft dit jaar de stoute schoenen aangetrokken en besloten zich nu ook op de internationale markt te richten. Broadcast International richt zich met name op de ontwikkelingen in de audiovisuele content productiewereld en begint een interessante publicatie te worden met inside nieuws.

Voor wie geïnteresseerd is in de Franse markt is Ecran Total onmisbaar. Ook een maandelijks magazine dat zich in brede zin richt op de film- en entertainmentsector. Zoals het hoort in Frankrijk met veel aandacht voor de Exception Française, de bescherming van de Franse filmsector. Eigenlijk wel het lelijke eendje onder de internationale vakpers: de Franse televisiewereld blijft gesloten en Ecran Total ademt ook die filosofie.

Dan de Duitsers: die hebben het echt goed voor elkaar. DWDL is een diepgravend online platform, gevuld met uitstekende artikelen geproduceerd door een aantal in het mediavak gespecialiseerde journalisten. Voor wie wil weten hoe het toegaat in de grote Duitse mediamarkt een onmisbare bron met dagelijks diepgravende artikelen.

Vorig jaar maakte DWDL furore met een verslag, van minuut tot minuut, van de Annual General Meeting van ProSieben Sat.1, waarin onze Nederlandse collega Bert Habets een hoofdrol vervulde. Een voorbeeld hoe een mediavakblad kan uitgroeien tot een zeer relevant online medium voor ons vak.

Opvallend is dat in de kleinere landen in Europa een medium als BM niet bestaat. Broadcast Magazine (nu slim BM gedoopt, want het gaat natuurlijk allang niet meer alleen over Broadcasting) is door de ondernemende kwaliteiten van Rob Klap en de niet aflatende hoofdredactionele inspanningen van Jeroen te Nuijl een succesvol voorbeeld. Het laat nog maar eens zien dat Nederland in de internationale audiovisuele content wereld een aanzienlijke rol speelt.

Oege Boonstra
Oege Boonstra is internationaal media consultant en founding partner van management adviesbureau 3Rivers

Bericht delen