London Calling: Production value
woensdag 10 december 2025

London Calling: Production value

Begin december komt de internationale creatieve gemeenschap bijeen om met elkaar trends te bespreken, samenwerking te zoeken of nieuwe creatieve formules te zoeken. Sinds een paar jaar groeit er een nieuwe loot aan de stam van de internationale beurzen: Content London. C21, van oudsher een uitgever maar steeds actiever als conference organizer, probeert streamers, producenten en broadcasters meer aan zich te binden.

Er valt ook wat te vieren voor de Britse creatieve sector. In 2003 werd wetgeving van kracht, die ervoor zorgde dat creatieve ondernemers de IP-rechten op hun formats konden behouden. Sindsdien is de Britse creatieve sector gigantisch gegroeid. Dit jaar wordt voor meer dan twee miljard Britse pond (!) naar het buitenland uitgevoerd in de vorm van format fees, finished program sales (tegenwoordig meer gerapporteerd als library sales) en consumer products. De VS geldt voor de Britten al jaren als een geweldige afzetmarkt, met name door het ontbreken van een taalbarrière. Bijna de helft van de internationale sales belandde aan de overkant van de oceaan.

Ieder jaar zien meer dan veertig (!) nieuwe
productiebedrijven het levenslicht

Het is geen toeval dat het de Britten zo voor de wind gaat. Financiers staan te trappelen om creatief talent ruimte te bieden, de overheid stimuleert waar mogelijk de productiesector en er lijkt een oneindig reservoir aan creatief talent te bestaan. Ieder jaar zien meer dan veertig (!) nieuwe productiebedrijven het levenslicht, die op dit moment moeten concurreren in een stagnerende afzetmarkt. Ook in het Verenigd Koninkrijk ziet de advertentiemarkt er niet geweldig uit, maar de exportpijplijn zorgt voor doorzettende groei. Ik mag al een jaar of vijftien in deze dynamische wereld rondlopen en ben al die jaren onder de indruk van de kwaliteit van de Britse creatieve sector.

Het is interessant dat de overheid de basisvoorwaarden schiep, maar ook dat creatieve ondernemers de kansen pakken. Een mooi voorbeeld is Richard McKerrow, oprichter van het bedrijf Love Productions, dat The Great Bake-Off ontwikkelde. Of Stephen Lambert, bedenker van Gogglebox en Undercover Boss en oprichter van Studio Lambert. Stephen heeft een geweldig team om zich heen verzameld, dat door anderen bedacht IP (zoals De Verraders) tot ongekende hoogte weet op te stuwen. En zo is er jaarlijks nieuw talent dat doorbreekt en fantastische programmering bedenkt.

Dit alles wordt voortgestuwd door het nieuwgierige Britse publiek dat programma’s van eigen bodem een warm hart toedraagt. De Britten zijn al jaren gewend aan programmering van hoge kwaliteit. Bijzonder is dat alle genres aan bod komen: van soaps (jazeker, Coronation Street bestaat nog steeds) tot drama, van factual tot entertainment. Wie wil weten wat creatief ondernemen betekent, moet maar eens langsgaan in de hoofdstad van de audiovisuele sector.

Criticasters zullen wijzen op de huidige problemen bij de BBC en Channel 4, het overnamebod van Sky op ITV of de komende verzadiging van de streamingmarkt. Het is waar dat de wetten van de audiovisuele sector op dit moment worden geherdefinieerd. Maar de Britse creatieve productiesector lijkt het niet te deren, die gaat van succes naar succes.

Oege Boonstra
Oege Boonstra is internationaal media consultant en founding partner van management adviesbureau 3Rivers

Bericht delen