London Calling: Klein, groter, grootst
donderdag 10 juli 2025

London Calling: Klein, groter, grootst

Staat het u ook nog voor ogen, de video van YouTube-oprichters Chad Hurley en Steve Chen in 2006? De 2 jongemannen beloofden de ‘YouTube Community’ te blijven verrassen met nieuwe productontwikkeling. Na 2,5 minuut konden ze hun gezicht niet meer in de plooi houden. Ze hadden juist daarvoor hun bedrijf, dat net 1,5 jaar bestond en alleen nog maar verlies had geleden, aan Google verkocht voor 1,65 miljard dollar…

Velen dachten dat Google gek was geworden om voor dit bedrijfje een dergelijk astronomisch bedrag neer te tellen. Maar al snel werd duidelijk dat Google juist had gegokt: het nietige YouTube bleef immers marktleider op het gebied van online video, Google Video kreeg geen voet aan de grond. De visionairs van Google zagen allang dat video de nieuwe killer application zou worden op het Internet en besloten de luis in de pels, die YouTube toen was, voor een waanzinnig bedrag over te nemen. De rest is geschiedenis: YouTube zet volgens collega en social media-specialist Jonatan de Boer inmiddels jaarlijks ruim 36 miljard dollar om!

Recent werd duidelijk dat YouTube nu echt gevonden wordt door grote mediabedrijven

YouTube is  zonder meer het grootste videoplatform in de wereld. Het aantal views loopt in de biljoenen (!) per maand, het aantal actieve kanalen tegen de 5 miljoen. Opvallend is dat, volgens een recent rapport van Evan Shapiro, bijna 95% van de views wordt gerealiseerd door de top 10-kanalen. Van een user generated video short form videoplatform wordt YouTube steeds meer een breed videoplatform. Recent werd ook duidelijk dat YouTube nu echt gevonden wordt door grote mediabedrijven.

10 jaar geleden waren mediabedrijven zeer terughoudend met het publiceren van video’s op YouTube. De Nederlandse publieke omroep was daar een bijzonder voorbeeld van: de NPO trad streng op als distributieverantwoordelijke (bij monde van de toenmalige voorzitter Henk Hagoort) en verbood de omroepen YouTube te benutten. Hoe anders is dat tegenwoordig, want YouTube wordt gezien als een ideaal platform om programma’s te promoten. Inmiddels is daar nog een argument bij gekomen: YouTube wordt overwegend door jongeren bezocht en biedt mediabedrijven een uitgelezen kans deze doelgroep te bereiken.

Channel 4 in het Verenigd Koninkrijk was de eerste broadcaster die het potentieel doorzag. Na een testperiode werd vorig jaar besloten ook long form content op YouTube te gaan publiceren. Channel 4 kreeg ook de gelegenheid om zelf de advertenties op het YouTube Channel 4 videokanaal te exploiteren, uiteraard met afdracht van een interessante fee aan YouTube-moeder Google.

Een win-win situatie: de broadcaster creëert aanvullend bereik, het platform krijgt meer interessante content voor haar doelgroep en beide bedrijven delen de opbrengsten. YouTube wordt inmiddels veelal bekeken op het grote scherm, concurreert volop met Netflix en is in de VS in kijktijd veel groter (12% versus 7,5%). ITV heeft zich inmiddels ook gemeld voor een dergelijke deal en het kan niet anders of ook andere mediabedrijven zijn geïnteresseerd. Het zal de al dominante positie van YouTube alleen maar versterken: hoe een lelijk dwergje in 20 jaar uitgroeide tot een aantrekkelijke reus…

Oege Boonstra is internationaal media consultant en founding partner van management adviesbureau 3Rivers

Bericht delen