Cornélie Constateert: Terug naar de tekentafel
In een nieuwsbericht las ik dat de omzet van Disney Benelux in 2024 stevig is gedaald door het wegvallen van de dvd-verkoop. Het einde van een tijdperk, maar met de introductie van Disney+ een logische keuze.
Toch is met het verdwijnen van de dvd-verkoop een vernuftig systeem verloren gegaan. Elke Disney Classic werd namelijk om de zeven jaar opnieuw uitgebracht op de drager van dat moment. Onder bijvoorbeeld het motto ‘digitaal opnieuw ingekleurd’ werd een titel zo opnieuw onder de aandacht gebracht.
Die timing van zeven jaar was niet willekeurig. De gedachte erachter: dan is er nieuwe aanwas van kinderen die nog niet bekend zijn met de betreffende klassieker en daar moet verandering in worden gebracht. Zo blijft een titel relevant, wat ook de verkoop van alle bijbehorende producten stimuleert. En zo werden elk jaar één of meerdere titels uit de Disney-kluis gehaald. Een duidelijke en georganiseerde cadans.
Maar de komst van streaming zette die zorgvuldig opgebouwde strategie volledig op zijn kop. Nog voor de komst van Disney+ waren we al met on demand bezig. Dat was nog deels vanuit diezelfde cadans. We hadden schema’s met wanneer welke titel beschikbaar kwam en weer offline werd gehaald.
De komst van streaming zette die zorgvuldig
opgebouwde strategie volledig op zijn kop
Tegenwoordig zijn ook deze klassieke titels een vast onderdeel van het on demand aanbod. Daardoor heeft Disney een nieuwe strategie moeten ontwikkelen om oude titels opnieuw onder de aandacht te brengen. Daaruit volgde een golf aan remakes, met wisselend succes.
Onlangs kreeg ik van een student aan de School voor de Journalistiek de vraag of ik dacht dat Disney zou stoppen met remakes na het matige succes van Snow White en het aangekondigde stopzetten van de remake van de Aristocats en eerder ook Tangled (hier beter bekend als Rapunzel).
Omdat ik weet wat klassiekers voor Disney betekenen, was het antwoord op die vraag voorheen helder. Disney steekt al jaren titels in een nieuw jasje. De ene remake met meer succes en lof dan de andere. Omdat Snow White minder succesvol was, zal Disney andere titels ongetwijfeld opnieuw tegen het licht gehouden hebben. Maar wanneer de ontwikkeling van een film in een vergevorderd stadium zit, hoeft het gebrek aan succes van een andere titel niet direct invloed te hebben.
Dat neemt niet weg dat Disney een titel pas uitbrengt wanneer het volledig tevreden is over het verhaal. En dat kan jaren duren, inclusief uitstel van een release. Ze zijn zuinig op hun intellectuele eigendom (IP) en het devies bij Disney is dan ook: bij twijfel terug naar de tekentafel. En soms letterlijk!
Het tempo waarmee ze remakes uitrollen, is de laatste jaren wel toegenomen. De teruggehaalde CEO Bob Iger heeft ook aangegeven dat hij vond dat Disney was doorgeschoten in het aantal remakes. Tegelijkertijd zijn die essentieel voor het voortbestaan van IP en een belangrijke aanjager voor de verkoop van producten. Het zal dan ook niet verbazen dat inmiddels bekend is gemaakt dat de productie van Tangled is hervat. Disney zal een invalshoek gevonden hebben die ze vertrouwen voor succes, op het witte doek en daarna in de winkel.
Cornélie Klercq
Cornélie Klercq is mediastrateeg met Lilhen Consulting en werkte eerder bij Disney, RTL en Banijay