Article header image

'Marktverstoring door publieke omroep'

Arie Slob, de nieuwe minister voor Media, moet vaart maken met spelregels die een streep zetten door de marktverstoring door de publieke omroep. Dat eist de Tweede Kamer maandag tijdens het debat over de mediabegroting.

Een debat dat extra op scherp komt te staan nu de NPO weer extra geld wil, om teruglopende reclame-inkomsten te compenseren.

De werkgroep Andere Publieke Omroep (APO) meldt dat de publieke omroep de daadwerkelijke kosten van amusements-tv ‘verdoezelt’, door programma’s zoals Boer zoekt vrouw onder de categorie ‘human interest’ te zetten.

APO schat in dat er door deze constructie niet 20 miljoen euro, maar wellicht 200 miljoen euro of zelfs meer naar dit soort programma’s gaat. De NPO hoeft tot dusver alleen de kosten per categorie openbaar te maken. APO wil een transparantere boekhouding en duidelijkheid over de categoriebepaling van tv-programma’s.

Bron: Telegraaf/BM

Terug naar overzicht