Werner Schlosser
Muziek- en mediadeskundige
Werner Schlosser
ΜaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZaterdagZondag
Vorige Volgende

Radiogolven

dinsdag 12 november 2019
Werner Schlosser

Zoals álle ontwikkelingen tegenwoordig sneller gaan dan ooit, is dat ook bij radio het geval. Nieuwe technieken volgen elkaar supersnel op en bieden veel nieuwe mogelijkheden. Voor degenen die er op de juiste manier mee omgaan, althans.

Na de eerste Nederlandse radio-uitzending van Hanso Idzerda, honderd jaar geleden, hebben grote technologische vondsten het radiolandschap bepaald. De ontwikkeling van AM en FM, de transistor en het internet bijvoorbeeld.
Maar wis ook de invloed van omroeppolitiek en gemaakte keuzes niet uit. Nadat 3FM vijf jaar geleden in korte tijd al zijn ster-dj’s kwijtraakte (grotendeels aan ‘zusje’ Radio 2; van je familie moet je het hebben…), werd besloten meer urban en hip hop te gaan draaien.
Vlek op vlek. In no-time kelderde het marktaandeel. Blijkbaar is radio alleen ‘slow business’ als het gaat om de weg omhoog. Ik gooide er nog wat ongevraagde, maar goedbedoelde tips en adviezen tegenaan, maar pas later werd weer een meer progressieve koers ingezet. Too little, too late, ben ik bang.

Ondertussen lijkt 538 het ‘Edwin Evers-effect’ te voelen. Zeker omdat tegelijk met zijn vertrek, Gerard Ekdom bij Radio 10 de ochtend ging doen en Mattie & Marieke in hetzelfde tijdslot veel luisteraars naar Qmusic trekken. Belangrijk, want de zender die jou ‘s ochtends ‘pakt’, houdt je meestal vast.
538 zit ondertussen niet stil. Enkele maanden geleden deelde radiodirecteur Menno de Boer op deze plek het inzicht ‘groei zit in de niches’. Dat ben ik het van harte met hem eens. Om dat inzicht kracht bij te zetten, werd de online hiphopzender 538 Drops gelanceerd. Ik moet nog zien of dat gaat werken. Nichepubliek is kritisch (meestal ter zake deskundig) publiek. Die willen worden bediend door dedicated zenders, gerund door specialisten.

Dat is ook de grote kracht van podcasts. Daarin hoor je je favoriete zanger zelf aan het woord. Of gaat een kenner dieper op een onderwerp in. Alleen, ik vind ze negen van de tien keer te lang. Drie kwartier, een uur of nog langer; wat doe je me aan? Zeker als ik meerdere podcasts zou willen volgen.
Volgens mij heeft dit met voorbereiding te maken. Bedenk vooraf waar je het precies over wilt hebben en welke voorbeelden daarbij passen. Oefen een keer van tevoren of durf achteraf de schaar te hanteren (vraag desnoods of ik dat voor je wil doen…).
Door de huidige lengte van de meeste podcasts heb ik mijn weg in dit landschap nog niet gevonden en weet ik ook niet of het wel mijn ‘ding’ wordt. Ik heb me nog maar op twee podcasts geabonneerd: die van de Dik Voormekaar Show en Curry & Van Inkel. Suggesties zijn welkom.

Werner Schlosser
Muziek- en mediadeskundige