
Lef om te veranderen
Lef wordt vaak verward met bravoure. Met roepen, schoppen, hard gaan. Maar écht lef zit voor mij in iets anders: in het aandurven van verandering. In het durven loslaten van wat je altijd deed, en het onbekende opzoeken – ook als je nog niet precies weet waar je uitkomt.
Dat is eng. Zeker als het je persoonlijke leven betreft. Het veranderen van baan terwijl je toch lekker zit bij je huidige werkgever, het verhuizen naar een andere woonplaats waar je nog niemand kent of uit de kast komen zonder dat je weet hoe je omgeving gaat reageren.
Persoonlijk was ik nooit zo goed in springen in het diepe. Maar de keren dat ik het deed bleek het achteraf altijd mee te vallen en goed te komen. Je groeit ervan, verbreedt je comfortzone en ontdekt nieuwe talenten en mogelijkheden.
Bij BNNVARA betekent lef dingen anders doen dan anderen. Grenzen opzoeken, durven ontregelen als het nodig is en doorvragen als iets rechtvaardiger of gelijkwaardiger kan. Maar ook meebewegen met veranderingen in de maatschappij. Want die verandert razendsnel Technologisch, cultureel, sociaal. Nieuwe generaties hebben andere verwachtingen van media, van merken, van engagement. Ze vragen om transparantie, om dialoog, om relevantie. Ze willen zich herkennen — en gehoord worden.
Iets waar ik en mijn team in deze context mee bezig zijn, is de manier hoe wij het toekomstig BNNVARA-lidmaatschap voor onze leden invullen. Naast dat het voor ons een belangrijke inkomstenbron blijft voor het maken van onze programma’s is het ook een manier van verankering in de maatschappij. Ook na de toekomstige wijzigingen in de Mediawet, waarvan we nog niet weten waar het precies heen gaat, wil BNNVARA de verbinding en betrokkenheid met haar leden behouden en versterken, passend bij hun behoefte.
Daarom zijn we begonnen met een ontwikkeltraject voor nieuwe vormen van lidmaatschap. Vandaag staat een brainstorm gepland met een onderzoeksbureau om daar verder vorm aan te geven. We tonen als team alvast het lef om vooruit te denken. Om anders te denken. Om te luisteren. En om in beweging te blijven. Ook al is de toekomst nog ongewis.
Niels Cuijpers
Teamleider Merk & Marketing bij BNNVARA

De week van Niels Cuijpers
-
ΜaandagNieuwsgierigheid als kompas
-
DinsdagLef om te veranderen
-
WoensdagHumor brengt lucht
-
DonderdagBijna 100 jaar sociale idealen
-
VrijdagOpenheid