Tom van Blommestein
2019 - week 28

Kaolo saai

‘Dit is pas goeie YouTube. Maak hele jaar door hutsss a nifffoss’, schreef Aziz Gun vorige week in de comments onder de eerste aflevering van Vakkenvullers seizoen twee; een NPO 3-webserie over de levens van een groepje – u raadt het al – vakkenvullers, waar ik als creatief producent nauw betrokken bij ben geweest.

Fijn natuurlijk om complimentjes te krijgen (dank Aziz!), maar Vakkenvullers krijgt natuurlijk niet alleen maar positieve feedback. Gelukkig maar. De commentaarsectie van YT biedt namelijk een schat aan informatie voor iedereen die zich door een lawine van ik-ga-poepen-en-als-ik-terug-ben-wil-ik-een-like-comments heen worstelt.

Een voorbeeld: in seizoen één wilde ik koste wat het kost een verhaallijn centraal stellen over twee vakkenvullers die verliefd op elkaar worden. Toen we eenmaal de aflevering uitbrachten waarin die verhaallijn tot een dramatische climax kwam bleken veel kijkers not amused. ‘Ongemakkelijk cringy alles’, aldus Mr Sch; ‘Kaolo saaie aflevering’, vond Boy Brian en UWVcalling schreef: ‘Ook gewoon ineens zijn hun aan het zoenen wtf niks is duidelijk kut aflevering’.

Klare taal. Daar was duidelijk iets niet goed gegaan. Interessant ook: want hoewel de aflevering door veel kijkers afgebrand werd, lagen de views hoger dan bij de aflevering ervoor. Waarom? Was er een grote groep ‘stille’ kijkers die de aflevering wél sterk vond, maar niet van zich liet horen? Of hadden we kijkers gelokt met een prikkelende thumbnail en ze vervolgens inhoudelijk teleurgesteld?

Reden voor een kritisch onderzoekje. Wat was de aard van de kritiek? En wat gebeurde er met de volgende aflevering? Waren er kijkers afgehaakt? Of groeide het publiek juist? Ik zal u niet vermoeien met onze (helaas nogal onwetenschappelijke) conclusies, maar wel wil ik graag van de gelegenheid gebruik maken om alle reaguurders van harte te bedanken.

Bij de ontwikkeling van seizoen twee hebben we dankbaar gebruik gemaakt van jullie input. Het is nog wat vroeg om de vlag uit te hangen, maar het commentaar van Aziz stemt in ieder geval hoopvol. Laat u ook nog even een reactie achter?

Tom van Blommestein
Creative Producer NL Film