Arjan Snijders
Radioprofessional
2020 - week 35

Dokcast

Naast de luistercijfers van de reguliere radiostations gaat het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) ook het luistergedrag naar podcasts en audio on demand meten. Dat is mooi, want het succes van audio mag best breder bekend worden.

Over hoe er nu wordt geluisterd naar podcasts is veel debat. De methodieken zijn niet te vergelijken, appels en perengedoe. Het NLO komt nu met een standaard, volgens het internationale model IAB. De details laat ik even voor wat ze zijn. Maar er worden streamstarts gemeten van audio on demand (online terugluisteren) en podcast downloads (eigenlijk ook streamstarts want wie downloadt de mp3 zelf nog?).
Ook eerder uitgezonden programma’s van broadcasters zitten daar trouwens bij, als dat online terugluisterbaar is. Dat laatste vertroebelt het beeld, want populaire FM-shows met terugluisteropties scoren vast goed, maar die meten we ook al via het gewone luisteronderzoek.

Niettemin, nu gaan we eindelijk weten wie er online echt publiek heeft en wie dat alleen maar beweert. Toch ligt dit anders. Want net als bij het reguliere NLO-luisteronderzoek, moet je eerst betalen om mee te doen aan het onderzoek. Het NLO vraagt daarvoor 1200 euro per jaar. Plus 20 euro per titel per maand als je in de toplijst vermeld wil worden. Stel, je brengt tien titels uit, dan is dat op jaarbasis dus 2400 euro, plus 1200 euro contributie, 3600 euro. Triton, de firma die de metingen al in vele landen doet, wil trouwens ook aanmeldingskosten (49 tot 3000 euro maximaal) vangen.

Het is helder dat dit onderzoek ook geld kost, dus gratis rapporteren is geen optie. Maar de bijwerking is wel dat vooral de grote merken gemeten zullen worden. De mediabedrijven die nu al veel podcasts maken (zoals NPO, Talpa, BNR, nieuwsmerken als Nu.nl en NRC) omdat het naast hun core business gebeurt. Zij kunnen deze contributie er wel bij kunnen hebben.
Individuele makers, die nu al veel geld investeren in hun podcasttitel en daar vaak nog geen verdienmodel aan hebben hangen, zullen daar niet snel tussen zitten. Nu duiken die eenpitters nog wel eens op in een toplijst van Apple Podcast bijvoorbeeld. Of je ziet zelf je bereikcijfers in het dashboard van je hostingpartij. Maar daarmee kom je niet in de NLO-toplijsten.

Naast hele goede podcasts van die mediamerken zijn er ook hele mooie podcasts van gewone mensen. Dat is juist de charme van podcasts, makers zonder media-ingang kunnen zelf hun podcast publiceren en toch een publiek bereiken. Daar komen soms geweldige dingen uit voort. Maar we gaan het niet terugzien in de NLO Podcast-cijfers. Ook mijn podcast Dit Was De Radio, die ik maak met Harm Edens en Ron Vergouwen, zal daar niet tussen zitten. We besteden die centjes liever aan leukere programma’s maken.

Arjan Snijders
Radioprofessional

De week van Arjan Snijders

Radioprofessional
2020 - week 35