Article header image

VPRO Tegenlicht krijgt 30 procent minder budget

De NPO heeft besloten VPRO Tegenlicht vanaf januari 2019 te korten van 28 naar 20 uitzendingen per jaar.

De VPRO is hierover ernstig teleurgesteld. ‘Hiermee bezuinigt de NPO zo’n 30 procent op VPRO Tegenlicht, een succesvolle crossmediale titel, met een enorme aanhang en een ijzersterke reputatie, verworven door 16 jaar zorgvuldige journalistiek, voorbij de waan van de dag. Deze bezuiniging leidt tot verlies aan kwaliteit, continuïteit, bereik en impact.’

Het afgelopen half jaar is het best bekeken seizoen van Tegenlicht. Het is het enige ‘future-affairs’ programma van de publieke omroep. Tegenlicht is een cross-mediale titel met een sterke presentie online (meer dan 100.000 volgers op Twitter en 90.000 op Facebook), verdiepende podcasts en bijeenkomsten door het hele land.

De VPRO voegt hieraan het volgende toe: ‘Tegenlicht is de best verkochte titel van de NPO in het buitenland. Tegenlicht-uitzendingen worden bekeken door een wereldwijd publiek en worden online succesvol aangeboden met Engelse, Franse, Duitse en Spaanse ondertitels. Tegenlicht heeft internationale zichtbaarheid en een goede journalistieke reputatie door samenwerking met prestigieuze internationale partners als BBC, NRK, YLE, SVT, DR2, VRT en Al Jazeera en wordt o.a. bekeken in Europa, de Verenigde Staten, Vietnam, Rusland, Brazilië, Zuid Korea, Argentinië en Hong Kong.’

De VPRO hoopt dat kijkers een videoboodschap maken of zich op andere wijze verzetten tegen het voorgenomen besluit van de NPO.

Bron: VPRO/BM

Terug naar overzicht