Article header image

VCO vindt herijking rol NPO op reclamemarkt stap in goede richting

De leden van de Vereniging voor Commerciële Omroepen (VCO) hebben maandag gezamenlijk een reactie gegeven op de plannen van de coalitie voor de NPO. De mediabedrijven zien de inperking van reclame op de publieke netten (tot 20.00 uur) en het afschaffen van reclame in het digitale domein als een juiste stap.

Marktpartijen pleiten al geruime tijd voor het terugdringen van de reclame-inkomsten bij de NPO en het stimuleren van een gelijk speelveld. De dubbele inkomstenstroom van de publieke omroep, een unicum in het Europese medialandschap, is al jaren een doorn in het oog van de commerciële mediapartijen vanwege de marktverstorende werking.

De bekend gemaakte plannen zullen de positie van deze Nederlandse mediapartijen versterken en de NPO een betere context geven om de kerntaken te vervullen. Door een eerlijke marktwerking komt er ruimte die het Nederlandse publiek ten goede komt. Dat de politiek hierin nu een concrete stap zet, is te prijzen en noodzakelijk om een divers, innovatief en gezond medialandschap voor de langere termijn zeker te stellen.

Wat de details en de financiële impact van de plannen zijn, zal moeten blijken. Uiteindelijk is het van belang om ook verder door te denken en praten over de onhoudbare situatie dat private mediapartijen moeten concurreren met een publiek orgaan.

VCO is de brancheorganisatie voor de commerciële omroepen in Nederland. De leden van de VCO zijn RTL Nederland (RTL 4, RTL 5, RTL 7, RTL 8, RTL Z, RTL Lounge, RTL Crime, RTL Telekids), Talpa TV B.V. (SBS6, Net5, Veronica, SBS9, KIJK), Viacom International Media Networks Benelux (Comedy Central, MTV, Spike en Nickelodeon), Discovery Benelux (Discovery, TLC, Animal Planet, Discovery Science, Eurosport, Investigation Discovery) en The Walt Disney Company Benelux (Disney Channel, Disney XD, FOX, FOX Sports, National Geographic, NatGeo Wild, 24 Kitchen).

Bron: VCO/BM

Terug naar overzicht