Article header image

Omzet RTL Group gestegen, winst gedaald

Mede door de groei van de videodiensten behaalde de RTL Group over 2018 een recordomzet. In totaal kwam er in 2018 iets meer dan 6,5 miljard euro binnen, 2,1 procent meer dan een jaar eerder. Met alleen de digitale diensten haalde RTL Group 985 miljoen euro op, dat is meer dan 15 procent van de totale omzet.

In tegenstelling tot de omzet daalde de nettowinst ten opzichte van 2017: van 837 miljoen euro in 2017 naar 785 miljoen euro in 2018. Dat zou onder andere te maken hebben met een flinke meevaller in 2017 door de verkoop van panden in Parijs. Zo’n meevaller had de mediagroep in 2018 niet.

RTL Nederland is onderdeel van de Europese RTL Group. De Nederlandse tak draaide een omzet van 508 miljoen euro, dat is 6,5 procent meer dan over 2017. Een jaar eerder daalde de omzet juist. RTL Group, waar RTL Nederland onderdeel van is, heeft besloten zijn notering aan de beurs in Brussel te beëindigen. ‘Door weinig handel’, is te lezen in het jaarverslag. Het mediabedrijf blijft wel genoteerd aan de beurzen van Frankfurt en Luxemburg.

Het Nederlandse platform Videoland groeit. Het aantal betalende gebruikers is in een jaar tijd meer dan verdubbeld, blijkt uit het jaarverslag van de Europese RTL Group. De groei wordt vooral toegeschreven aan de populariteit van het realityprogramma Temptation Island VIPS en de serie Mocro Maffia, die alleen op Videoland te bekijken zijn.

Vanwege de toenemende populariteit van de digitale tak wil de mediagroep ook in andere landen soortgelijke videodiensten gaan aanbieden. Ook in Duitsland zijn namelijk meer mensen gebruik gaan maken van RTL’s video on demand-service. TV Now Premium groeide daar met meer dan 43 procent. In totaal hebben beide diensten nu meer dan 1 miljoen betalende gebruikers. In 2020 wil de groep 3 miljoen betalende abonnees voor de digitale diensten hebben.

RTL Group maakte tijdens de publicatie van de jaarcijfers bekend 350 miljoen te gaan investeren in eigen videodiensten en content. Sven Sauvé, CEO RTL Nederland over de jaarcijfers 2018: “Vorig jaar stond in het teken van onze nieuwe Fancentric strategie, investeringen in onze digitale activiteiten en de herstructurering van de organisatie. Onze koers is glashelder en onze organisatie is er ook op ingericht: we zetten onze fans bij alles wat we doen op nummer 1. Op tv én online. Dat kijkers minder tv kijken is een feit. Gelukkig hebben wij met Videoland in een vroeg stadium geïnvesteerd in video on demand, waardoor de Nederlandse kijker een uitstekend lokaal alternatief heeft voor de grote internationale VOD-partijen.”

Bert Habets, de baas van RTL Group, meldt het volgende op Twitter:

Bron: NOS/RTL Nederland/BM

Terug naar overzicht