Minister Slob maakt plannen met NPO bekend
vrijdag 14 juni 2019

Minister Slob maakt plannen met NPO bekend

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) wordt voor een groot deel reclamevrij, de programmering moet meer naar online verschuiven en er moet meer samenwerking tussen lokale, regionale en landelijke omroepen komen. Dat staat in de ‘Visie toekomst publiek omroepbestel’ die minister Arie Slob (Media) vrijdag heeft gepubliceerd.

Veel lekte al uit. Kern blijft dat het derde net NPO Regio gaat worden. Regionaal tv-aanbod moet daardoor een groter bereik krijgen. Verder kunnen kleinere omroepen zoals WNL en Human blijven bestaan, mits ze minstens 50.000 leden hebben. PowNed heeft dat aantal nog niet.

Voor 20.00 uur mag geen tv-reclame meer worden uitgezonden. Dat is vanwege de instabiele en fors teruggelopen inkomsten. Maar het idee is ook dat kinderen op deze manier minder aan reclame worden blootgesteld. Bovendien gebruiken online-adverteerders steeds vaker persoonlijke gegevens van gebruikers, wat volgens het kabinet niet strookt met de waarden van een publiek gefinancierde omroep.

Met ingang van de volgende erkenningsperiode draagt de Ster de reclame-inkomsten direct af aan de landelijke publieke omroep. Daardoor hebben NPO en Ster een rechtstreeks en gezamenlijk belang en kunnen knelpunten in de uitvoering sneller worden opgelost. De activiteiten van de Ster worden geïntegreerd met andere inkomstengenererende activiteiten van de landelijke publieke omroep. Dit bevordert de doelmatigheid en vereenvoudigt ook het toezicht voor het Commissariaat voor de Media.

Omdat de beloning van topfunctionarissen en presentatoren een voortdurende bron is van discussie en toenemende irritatie wil het kabinet een verdere afbouw van het aantal medewerkers dat meer verdient dan is afgesproken.

De publieke omroep moet mee kunnen bewegen met het mediagebruik van zijn kijkers. Daarom vervalt de verplichting om programmering te verzorgen voor een verplicht aantal landelijke tv- en radiozenders. Ook kunnen omroepen kiezen om naast het merk NPO hun eigen merk of die van programmatitels te gebruiken. Via eigen kanalen en platforms, maar ook via kanalen en platforms van derden.

De aangekondigde maatregelen waaronder het inperken van reclame, dienen een wetgevingsproces te doorlopen, waarbij de regering er naar streeft om het grootste deel van de maatregelen per 1 januari 2021 in te laten gaan. Per 1 januari 2021 lopen de huidige concessie en erkenningen af.

De nieuwe formele concessie van de gehele NPO, oftewel de uitzendlicentie van de publieke landelijke omroep, zal per 1 januari 2022 ingaan en de huidige met een jaar verlengd. De erkenning van omroepverenigingen zal daarmee ook een jaar worden verlengd waarmee niet alleen de grote omroepverenigingen AVROTROS, BNNVARA en KRO-NCRV verzekerd zijn van hun bestaan, ook kleine omroepverenigingen als PowNed, Human en WNL hoeven zich over 2021 geen zorgen te maken.

De complete kamerbrief van minister Slob is hier te vinden.

Bron: NOS/OCW/BM

Bericht delen