Article header image

‘Minder reclame bij de NPO is cadeau voor de commerciëlen’

Veel instanties reageren negatief op het besluit om het aantal reclames op uitingen van de publieke omroep terug te schroeven. De Bond van Adverteerders (BvA) ziet alleen maar verliezers in het plan om tot 20.00 uur geen reclame uit te zenden op NPO 1, NPO 2 en NPO 3.

“Bedrijven kunnen straks moeilijker hun doelgroepen bereiken. Daarnaast zullen de reclametarieven omhoog gaan”, zegt directeur Henriette van Swinderen.

Van Swinderen verwacht niet dat commerciële omroepen veel zullen profiteren van het besluit. Zij denkt dat de bedrijven het geld waarmee ze nu reclamezendtijd bij Ster inkopen, straks voornamelijk zullen uitgeven aan online reclame bij buitenlandse techbedrijven.

Ondernemer en mediadeskundige Ruud Hendriks spreekt wel van een cadeau voor de commerciëlen. Hij zegt dat die zenders direct meer waard worden. “Als ik John de Mol of RTL was, zou ik de vlag uitsteken en een rondedans om de tafel doen.”

Ster, die de reclameblokken verzorgt bij de NPO, is volledig verrast door “het onverwachte nieuws”. De organisatie zegt nog te wachten op een officieel bericht van het ministerie en was graag als een van de eerste geïnformeerd.

Minister Slob (Media) werkt nog aan een brief aan de Tweede Kamer over de plannen met de publieke omroep, zo laat zijn woordvoerder weten. Het is onduidelijk wanneer deze brief wordt verstuurd. Daarna moeten de Tweede Kamer en Eerste Kamer de plannen nog bespreken.

Bron: NOS/BM

Terug naar overzicht