Article header image

IMTC op grote hoogte

Gastheer Rick Nieman presenteerde dit keer een IMTC op grote hoogte. The Loft in de Adam Toren vormde gisteravond het decor voor de International Media Top Convention, die opnieuw strak uitverkocht was. In de presentaties en discussie draaide alles om de groeiende impact van streaming services. Binnenkort in BM een uitgebreide terugblik. Bekijk hier alvast een paar hoogtepunten.

Tot de internationale sprekers behoorden gisteravond Jane Turton, CEO van All3Media, het moederbedrijf van IDTV, Ben McOwen Wilson, de EMEA Director of Content Partnerships bij YouTube, Jean David Blanc, van het Franse Molotov.tv en Brian Pearson van Netflix. Als we dit viertal mogen geloven, worden de komende jaren gouden tijden voor makers. Ondanks de af en toe sombere geluiden die weerklinken in Hilversum, zorgt de opmars van VOD voor een enorme honger naar kwalitatief hoogstaande content.

Nieman: “De veranderingen gaan snel. Wat is er aan de hand? En wat brengt de toekomst? Daar gaan we het vanavond over hebben.” Zijn eerste gast, Oege Boonstra van 3Rivers, bevestigt dat: “De traditionele kijktijd daalt, we zijn weer terug op het niveau van 2007. De broadcasters geven Netflix de schuld, maar de oorzaak is natuurlijk veel breder. Je kunt content inmiddels op zoveel manieren tot je nemen. De traditionele tv-zenders zijn er daar slechts één van.”

Maar wat zou de strategie moeten zijn om te overleven? Boonstra: “Partner up! Werk samen om te maken wat het publiek wil zien. En met samenwerken bedoel ik dan branchebreed. Dus werk ook samen met ons, met Netflix, met alle partijen die zich in deze markt bewegen.”

Molotov
Het Franse Molotov.tv heeft een compleet andere strategie. Blanc: “Wij hebben een app ontwikkeld waarmee we content over alle kanalen heen bij het publiek brengen. Onder het motto ‘maak televisie weer groots’ creëren we de ideale experience voor de tv-kijker en ontsluiten bestaande, vaak dure content.”

De app is in Frankrijk een groot succes. Na de lancering anderhalf jaar geleden maken al vijf miljoen Fransen er dagelijks gebruik van. En 97% van alle contentaanbieders zijn aangehaakt. “Wij zijn hiermee de nieuwe kabelmaatschappij,” aldus Blanc. Nieuwe kabelaars of niet, vast staat dat het werk van producenten zowel creatief als economisch gezien sterk verandert. All3Media produceert nu al jaarlijks meer dan drieduizend uur en zag het aantal afnemers de afgelopen jaren groeien tot maar liefst 1500.

Contentevolutie
Jane Turton: “Er is een contentevolutie gaande. Door alle nieuwe aanbieders is de vraag naar world class content enorm gestegen. Dat maakt dat het voor ons een gouden tijd is. De budgetten stijgen, het aantal aanbieders groeit… Het aantal scripted series dat wereldwijd wordt uitgezonden, is in de afgelopen zeven jaar meer dan verdubbeld. En het einde van die stijgende lijn is nog niet in zicht.”

Over die beloofde Nederlandse Netflix-productie wilde Brian Pearson gisteravond nog niets kwijt. Wel stak hij een uitgebreid verhaal af over de successen die zijn werkgever de afgelopen vier jaar buiten de VS boekte: inmiddels woont meer dan de helft van de abonnees buiten de VS, is Netflix te zien in 190 landen, zendt het uit in meer dan dertig talen en daarmee verbindt de VOD-service de wereldbevolking via content. Goede storytelling blijft de kurk waarop Netflix drijft en vandaar ook Pearsons oproep aan het eind: “Help ons het volgende grote verhaal te vinden!”

Slaapkamer
Compleet anders is uiteraard de strategie van YouTube, dat zelf geen content maakt, maar alle creators ‘slechts’ een platform biedt. McOwen Wilson: “Ons uitgangspunt is: wat je ook uploadt, het werkt. Wij zijn er voor professionele producenten en voor mensen die met hun telefoon iets filmen in hun slaapkamer. Wij worden vaak gezien als een Amerikaanse partij die de wereld domineert. Maar dat is een verkeerd beeld. We zijn een Amerikaans platform dat de wereld opent. Waar en hoe mensen ook willen kijken, wij zorgen ervoor dat ze jouw content kunnen zien. Als ik kijk naar Nederland, dan zijn de tien meest populaire kanalen hier van Nederlandse makelij. Jullie kennen de Nederlandse consument. Dus als je maakt wat zij willen zien, heb je succes.”

In de afsluitende discussie was vooral een roep om samenwerking te horen. “Zie Netflix niet als een vijand, maar als een plek waar ruimte is voor lokale cultuur. Dus laat lokale zenders de krachten bundelen en samen zorgen voor killer content”, aldus Blanc. Waarna Turton besloot met: “Een content producer heeft geld en een publiek nodig. De uitdaging is dat bij elkaar te brengen.” En het bleef vervolgens nog lang onrustig, daar op grote hoogte.

Bron: BM-Simone Lensink

Terug naar overzicht