Article header image

BERT HABETS OMROEPMAN VAN HET JAAR 2013

Bert Habets is door Broadcast Magazine uitgeroepen tot Omroepman van het Jaar 2013. De redactie van het mediavakblad reikte deze prijs voor de 23e keer uit, onder het toeziend oog van enkele honderden aanwezigen in Studio 21 op het Media Park in Hilversum.

Bert Habets, de CEO van RTL Nederland, treedt in de voetsporen van Matthijs van Nieuwkerk, de Omroepman van 2012 die zijn opvolger via een live videoverbinding bekendmaakte en lovend toesprak. Habets heeft zijn verkiezing niet alleen te danken aan het voortdurende en zich vernieuwende succes van RTL als zenderbedrijf, maar vooral ook vanwege zijn strategische zetten het afgelopen jaar – of zoals hij dat zelf noemt: “Piketpalen slaan voor de toekomst” – met name als het gaat om video on demand.

Klik hier voor de complete perskit

Zo lanceren de publieke omroep, RTL en SBS binnenkort NLziet, een gezamenlijke abonnementsdienst voor de drie online platforms NPO Plus, RTL XL en KIJK. Daar kunnen (reclamevrij) tv-series, films, reality, documentaires en shows van de Nederlandse televisie eenvoudig worden bekeken tot 365 dagen na uitzending. Het initiatief daarvoor kwam van Habets, die bovendien met de acquisitie van Videoland een belangrijke stap zette in de digitale, online ontwikkeling van RTL.

Bovendien was 2013 opnieuw een uitstekend jaar voor het omroepbedrijf. RTL 4 brak weer talloze records, zonder daarbij de noodzakelijke vernieuwing uit het oog te verliezen. Zo werd in een meer dan volle talkshowmarkt RTL Late Night met veel succes gelanceerd. Om een anoniem te blijven insider te citeren: “Bert heeft RTL naar een ander niveau getild. Zijn kracht om zonder conflict het programmabedrijf alle vrijheid en steun te geven en te geloven in het vakmanschap aldaar, maakt hem een zeer terechte winnaar.”

Bert Habets (43) was overdonderd en blij verrast toen hij hoorde tot Omroepman van het Jaar te zijn gekozen. “Ik vind het vooral een enorme eer. Als je het hele rijtje ziet met mensen van naam en faam in deze sector, ook uit het verleden, dan ben ik natuurlijk zeer vereerd dat ik me bij hen mag scharen,” aldus de bescheiden Limburger.

Bert Habets schaart zich in een indrukwekkende rij Omroepmannen en –vrouwen van het Jaar, die er in chronologische volgorde als volgt uitziet:

1991 Boudewijn Paans
1992 Aart Geurtsen
1993 Freddy Thyes
1994 Lejo Schenk
1995 Paul Witteman
1996 Fons van Westerloo
1997 Joop van den Ende
1998 Burny Bos
1999 John de Mol
2000 Frits Barend & Henk van Dorp
2001 Arthur Valkieser
2002 Cathy Spierenburg
2003 Peter R. de Vries
2004 Gerard Timmer
2005 John de Mol
2006 Paul de Leeuw
2007 Ton F. van Dijk
2008 Tina Nijkamp
2009 Linda de Mol
2010 Erland Galjaard
2011 John de Mol
2012 Matthijs van Nieuwkerk
2013 Bert Habets

In Broadcast Magazine 331 komt Bert Habets uitgebreid aan het woord. Hij siert tevens de cover van het blad, dat vanaf 20 januari ook weer landelijk verkrijgbaar is in de losse verkoop. Behalve voor de Omroepman van het Jaar heeft de dikke editie (116 pagina’s) van hét mediavakblad ook plaats ingeruimd voor onder andere de top 25 van machtigste vrouwen en mannen in de Nederlandse omroep, verhalen over Utopia en Wie is de Mol? en de tien best bekeken programma’s van 2013 in tien categorieën.
Daarnaast zijn er de vaste columns van onder meer Jeroen Pauw, Aad van den Heuvel en Michiel Dieperink.

 

Terug naar overzicht