200 miljoen kijkers zien Duncan Laurence winnen
zondag 19 mei 2019

200 miljoen kijkers zien Duncan Laurence winnen

Duncan Laurence is de winnaar van het Eurovisie Songfestival 2019, dat dit jaar plaatsvond in Tel Aviv, Israël. De 25-jarige singer-songwriter wist met zijn nummer Arcade in totaal zo’n 200 miljoen kijkers te roeren. In Nederland trok de uitzending 4.409.000 kijkers, marktaandeel 74,5 procent. De uitslag, rond 1.00 uur ’s nachts, werd door 2.436.000 kijkers gezien.

Duncan Laurence is door het dolle heen met zijn overwinning: “Dit is echt een droom die uitkomt. Het is fantastisch dat zoveel mensen in Europa en daarbuiten Arcade in hun hart hebben gesloten. Ik ben heel dankbaar voor de kans die ik heb gekregen en ik kan niet wachten om Europa muzikaal te gaan veroveren met mijn muziek.”

Eric van Stade, algemeen directeur van AVROTROS, is euforisch over de uitslag: “Het Eurovisie Songfestival is het meest prestigieuze muziekevenement van Europa. Het is niet te beschrijven hoe gelukkig ik ben dat Nederland na 44 jaar weer heeft gewonnen. Duncan heeft een fenomenaal optreden gegeven en is een zeer verdiend winnaar. Arcade heeft niet alleen mij, maar ook miljoenen mensen over de wereld geraakt in het diepst van hun ziel. Nederland stond de afgelopen weken als één man achter Duncan. Daar ben ik als directeur van een omroep die mensen wil samenbrengen ontzettend trots op.”

De vorige keer dat Nederland het Eurovisie Songfestival won was in 1975 met Ding-a-dong van Teach-In. Het evenement zal in 2020 in Nederland plaatsvinden, nu Laurence heeft gewonnen. Volgens de standaardprocedure van de European Broadcasting Union (EBU) mogen Nederlandse steden straks een bidboek indienen waarin ze hun kandidatuur toelichten. Het belangrijkste deel van het voorstel behelst de showlocatie, een zaal die op zijn minst tienduizend bezoekers plus de delegaties van 42 deelnemende landen en een kleine tweeduizend journalisten moet kunnen huisvesten. De organiserende Nederlandse omroep AVROTROS heeft de draaiboeken, opgesteld door de EBU, klaar liggen voor het op poten zetten van het festival. Er zal worden samengewerkt met de NPO en de NOS. De organisatie zal 20 tot 30 miljoen euro gaan kosten. In een persbericht laten de partijen weten dat het Songfestival van 2020 ‘een visitekaartje van Nederlandse creativiteit en media-innovatie’ moet worden.

Bron: BM/AVROTROS

Bericht delen