VPRO 3voor12 viert 20-jarig bestaan
woensdag 25 april 2018

VPRO 3voor12 viert 20-jarig bestaan

VPRO’s muziekplatform 3voor12 bestaat twintig jaar. Het platform is uitgegroeid van underdog tot een belangrijk en invloedrijk muziekplatform in Nederland. VPRO 3voor12 ontdekt en ondersteunt vernieuwende muziek. Het platform viert dit jubileum met een speciale programmering, met onder andere Blaudzun, Lucky Fonz III, Kyteman en Brainpower.

De jubileummaand wordt afgetrapt met de top 100 van de beste nummers uit de afgelopen twintig jaar VPRO 3voor12, samengesteld door de luisteraars. Stemmen kan nog morgen via de site. In aanloop naar de uitzending vertellen artiesten als Brainpower en Tjeerd Bomhof (Dazzled Kid) over hun favoriete tracks.

In De toekomst van de muziekindustrie worden de hele maand mei mensen uit de muziekindustrie, als Blaudzun, Lucky Fonz III, Naaz en Eva Koreman geïnterviewd over hun visie op de toekomst van de alternatieve popmuziek in Nederland. Bestaat muziekjournalistiek nog over twintig jaar?

Op 17 mei publiceert VPRO 3voor12 een lijst met de vijftig meest invloedrijke Nederlandse muzikanten van de afgelopen twintig jaar. Welke Nederlandse producers, bands of artiesten hebben een plek verdiend in de Nederlandse muziekcanon?  Op de site van 3voor12 zijn ook podcast interviews over de Song van het Jaar te beluisteren. Redacteur van het eerste uur, Sander Kerkhof, interviewt Nederlandse artiesten over hun nummer dat de afgelopen twintig jaar als hoogste eindigde in de VPRO 3voor12 Song van het Jaar verkiezing. Hoe kwam het nummer tot stand? En waarom werd het een succes? Op 15 mei is een speciale editie van de VPRO 3voor12 podcast te horen, waarin eindredacteur Niels Aalberts en redacteur Atze de Vrieze in gesprek gaan met een bijzondere gast uit de muziekindustrie.

3voor12 ontstond op 15 mei 1998 als tegenreactie op het toenmalige beleid van Radio 3. De horizontale programmering duwde de VPRO in een bijrol. Uit protest trok de omroep naar het toen nog kersverse internet, om daar onder de waarschuwende titel ‘3voor12’ een 24/7 platform te bieden voor nieuwe en vernieuwende muziek. Twintig jaar later is VPRO 3voor12 uitgegroeid tot een belangrijk crossmediaal muziekplatform in Nederland, met succesvolle eigen evenementen zoals de 3voor12 Award en de Song van het Jaar. VPRO 3voor12 maakt radio en tv, is een online muziekmagazine, neemt bijzondere sessies op en doet verslag van alle belangrijke muziekfestivals: van Pinkpop tot Lowlands, van WOO HAH! tot LeGuessWho en van Amsterdam Dance Event tot Best Kept Secret.

Bron: VPRO/BM

Bericht delen