dinsdag 16 januari 2018

Live radio luisteren blijft populair

De Nederlander luistert gemiddeld 190 minuten per dag naar audio. Live naar de radio luisteren is met 144 minuten per dag (oftewel 76 procent) de grootste audiobron, gevolgd door de muziekdiensten met 12 procent luisteraandeel per dag.

Dat is de uitkomst van het Audio Distributie Onderzoek (ADO) 2017 van de Stichting NLO (Nationaal Luister Onderzoek). Dit onderzoek, uitgevoerd door GfK, brengt in kaart hoe lang we luisteren, met welk apparaat we luisteren, waar we naar luisteren en via welk distributiekanaal we luisteren. ADO is een uniek onderzoek, dat naast radioluisteren ook de consumptie van andere audio in kaart brengt.
 
Dagelijks luistert 60 procent van de populatie (13+) naar radio. Radio is daarmee veruit het grootste medium in het audiolandschap. De muziekdiensten volgen op gepaste afstand met een gemiddeld dagbereik van 15 procent en eigen muziek eindigt op de derde plek met 8 procent bereik. Nieuw in de metingen van ADO is YouTube als luisterkanaal. Het gemiddeld dagbereik van YouTube in dit kader bedraagt 7 procent en bezet daarmee de vierde en laatste plek in de audio ecologie.
 
Zonder YouTube zou het luisteraandeel van lineaire radio 80 procent bedragen en is daarmee vergelijkbaar met de uitkomst van de vorige editie van ADO (2015). Toen werd een radio-aandeel van 82 procent gemeten. 
 
De autoradio en de stereo-installatie zijn de twee populairste apparaten van radioluisteren. Alhoewel bezit en gebruik van beide apparaten iets zijn afgenomen ten opzichte van ADO 2015, worden deze afname ruimschoots gecompenseerd door de opkomst en gebruik van de smartphone als radioapparaat. Inmiddels wordt de smartphone door 26 procent gebruikt om naar de radio te luisteren. De laptop en de tablet kennen ook een hoge penetratie, maar zijn met 20 procent en 12 procent minder populair als radioapparaat.
 
Ruim een derde van de populatie luistert weleens naar de radio via een koptelefoon of oordopjes. De smartphone is hierbij het meest gebruikte device (58 procent), gevolgd door de laptop/netbook met 28 procent. Het gemiddeld ‘luisteraandeel’ van de koptelefoon en oordopjes bedraagt 8 procent, circa een kwartier per dag.

Bron: NLO/BM

Bericht delen