Article header image

Documentaire over toekomst van de radio

De toekomst van radio is vaak onderwerp van gesprek. Hoe luistert Nederland over vijf jaar? Hoe denken de kenners van het medium, radiomakers, luisteraars, reclamemakers en audiofuturologen dat het radio- en audiolandschap zich gaan ontwikkelen?

Deze vragen staan centraal in een nieuwe radiodocumentaire. Uiteraard weet niemand exacte antwoorden, wel is iedereen van mening dat radio door haar onderscheidende content een belangrijke rol houdt.

Regisseur Rolf Hartogensis kreeg van het RAB (Radio Advies Bureau) de opdracht om een documentaire te maken over radio en audio nu en in de toekomst. Aanleiding is het honderdjarig bestaan van radio. Linda Hakeboom interviewt diverse mensen uit het vak en is op zoek naar antwoorden: Waar zijn de makers nu mee bezig voor straks? Wat willen de luisteraars? Hoe ontwikkelt de techniek zich? Hoe denken reclamemakers met radioreclame aanwezig te kunnen zijn op een niet verstorende manier in de levens van luisteraars?

Er luisteren nu 13,1 miljoen mensen per week, tweeënhalf uur per dag naar liveradio. Dat is driekwart van alle audiotijd. Hoe ontwikkelt deze trend zich? En wat betekent dat voor de radiozenders, programmamakers en radioreclame?

Het RAB (Radio Advies Bureau) is de marketingorganisatie van alle landelijke en regionale, publieke en commerciële radiostations.

Bron: RAB/BM

Terug naar overzicht