Article header image

Zondag met Lubach terug in september

Het VPRO-programma Zondag met Lubach won op 10 juni de Zilveren Nipkowschijf. De latenightsatire is volgens de jury van de prijs ‘onmisbaar geworden voor de moderne nieuwsjunkie’. Arjen Lubach brengt al vier seizoenen op eigenzinnige wijze het nieuws en weet ook regelmatig zelf het nieuws te bepalen.

Het nieuwe seizoen van Zondag met Lubach start zondag 4 september om 22.10 uur op NPO 3. De afleveringen daarna starten om 21.50 uur. Het gemiddeld aantal kijkers per seizoen is gestegen van 305.000 naar 619.000, zo heeft de VPRO uitgerekend.

Er is sinds de start, anderhalf jaar geleden, in totaal 60 jaar en 242 dagen aan video bekeken op het YouTube-kanaal van Zondag met Lubach. Dit zijn de vijf best bekeken fragmenten:

1) Do not come to Holland, seizoen 2 (432.000 weergaven)
Naar het voorbeeld van Denemarken, maakte Zondag met Lubach een videoboodschap voor vluchtelingen om hen te ontmoedigen naar Nederland te komen. Het filmpje werd, ook in het Denemarken, goed opgepakt.

2) Iets minder vlees, seizoen 3 (260.000 weergaven)
Dit item over de vraag of we misschien iets minder vlees moeten eten, leverde veel discussie op. Vooral de nuance in de vorm van ‘team iets minder vlees’ sloeg goed aan.

3) HelloFresh, seizoen 4 (256.000 weergaven)
Het regende klachten over HelloFresh, een bedrijf dat maaltijdboxen aan huis bezorgt. Zondag met Lubach nam de opdringerige verkooptechnieken van het bedrijf op de hak.

4) TTIP voor beginners, seizoen 2  (236.000 weergaven)
Zondag met Lubach zette het onderwerp TTIP op de kaart. De uitleg van Lubach maakte TTIP meer concreet en wakkerde de discussie over het handelsbedrag aan.

5) Schlampen Barbie, seizoen 4 (193.000 weergaven)
Direct ingesprongen op het nieuws over de aanrandingen in Keulen tijdens de Nieuwjaarsnacht, ging deze satirische clip met Barbies direct het internet rond in Nederland en Duitsland.

Komende zondag is Lubach tevens gast in Zomergasten.

Bron: VPRO/Broadcast Magazine

Bericht delen