Article header image

Winst RTL Nederland gedaald

RTL Nederland heeft zijn resultaat in het afgelopen jaar zien dalen. De Nederlandse tak van het mediabedrijf had last van een krimpende omzet uit televisieadvertenties.

Daarnaast drukten hogere programmakosten en aanloopverliezen bij het on demand videoplatform Videoland het resultaat, maakt moederbedrijf RTL Group donderdag bekend.

De brutowinst zakte, ondanks flink hogere inkomsten uit online-advertenties, van 101 miljoen naar 85 miljoen euro. In andere markten presteerde RTL het afgelopen jaar wel beter. In Duitsland en Frankrijk werden zelfs records gebroken.

De totale brutowinst voor de groep kwam uit op een recordniveau van 1,2 miljard euro. De omzet steeg met 3 procent naar 6,2 miljard euro. Het concern verwacht dat de inkomsten uit internetreclame de totale omzet verder zullen aanjagen.

Bert Habets, CEO RTL Nederland over de jaarcijfers 2016: “Ondanks een stabiele performance van onze zenders en hogere omzetten vanuit onze digitale activiteiten, non-spot en live entertainment hebben we ingeleverd op onze winstgevendheid. Dit is het directe gevolg van onze strategie om te blijven investeren in de groei van veelbelovende activiteiten, zoals Video On Demand, de Multi Channel Network en RTL Z. Het zijn exceptionele tijden die ons dagelijks voor nieuwe uitdagingen stellen. We zijn een financieel gezond bedrijf en dat maakt meerdere strategische routes mogelijk. Enerzijds investeren we in nieuwe lokale content en de talrijke digitale initiatieven voor de consument. Anderzijds ontwikkelen we nieuwe commerciële mogelijkheden voor tv en digitaal die toegevoegde waarde bieden voor de adverteerdersmarkt.”

Bron: Nu.nl/RTL Nederland/BM

Bericht delen