dinsdag 16 januari 2018

Vliegende Hollanders gedaald naar 601.000 kijkers

Het SBS 6-programma Vliegende Hollanders heeft op vrijdag slechts 601.000 kijkers bereikt. Een week eerder was de eerste aflevering nog goed voor ruim 1 miljoen kijkers. Het programma bereikte een marktaandeel van 8,5 procent op prime time en staat op de 25e plaats in de Top 25 van vrijdag.

Gelijktijdig scoorden de programma’s Flikken Maastricht (Nederland 1) en Everybody Dance Now (RTL 4) respectievelijk 1.806.000 en 1.456.000 kijkers, zo blijkt uit de gegevens van Stichting KijkOnderzoek.

Sinds de overname van SBS Broadcasting in april 2011 door Sanoma en John de Mol zijn de kijkcijfers nauwelijks verbeterd. Het geduld van adverteerders begint op te raken en ook de banken maken zich grote zorgen, zeggen experts zaterdag in het Algemeen Dagblad.

Het is niet de eerste keer dat nieuwe programma’s op zaterdag een teleurstellend debuut maken. Eerdere tegenvallers op zaterdag waren onder meer de hypnoseshow Van Je Vrienden Moet Je ’t Hebben en de quiz Wat Schat Je?

SBS’s aandeel op de adverteerdersmarkt daalde naar eigen opgave van 30,1 procent in 2011 naar 25,8 procent in 2012. Donderdag zal SPOT de cijfers van de reclameomzetten bij Nederlandse televisiezenders in 2012 bekend maken. Waarschijnlijk heeft SBS Broadcasting in 2012 voor ruim 200 miljoen euro reclamezendtijd verkocht.

Bron: Broadcast Magazine/AD

Bericht delen