Article header image

Verslag vanaf de NAB: de laatste dag…

De NAB is de grootste en belangrijkste jaarlijkse conventie voor de elektronische media industrie en dè plek waar alles bij elkaar te zien is en iedereen elkaar kan ontmoeten. Er waren dit jaar ruim vijf procent meer bezoekers dan in 2010, namelijk 92.708, waarvan ruim 27 procent van buiten de Verenigde Staten kwam. De cijfers zijn gebaseerd op basis van registratie van bezoekers.

Voor een groot deel van de bezoekers is het woensdag de laatste dag van de NAB show. Op donderdag sluit na de middag ook de toegang tot de beursvloer en er zijn op die dag bijna geen seminars meer, afgezien van die van de Broadcast Engineering Conference, die overigens zaterdag al begonnen was toen de meeste bezoekers nog moesten arriveren.

Heet nieuws van Guy Molin vanaf de beursvloer: Final Cut Pro 10 is in aankomst. En het moet een geweldige verbetering zijn ten opzichte van de laatste versie. Apple heeft er weer een kunststukje van gemaakt om haar product te presenteren en aangekondigde features werden door het publiek met gejuich ontvangen. Een paar zaken: 64 bit, een stuk simpeler in het gebruik, rendering gebeurt in de achtergrond op het moment dat de computer er even tijd voor vindt, geen kleurcorrectie meer: FCP zorgt dat kleuren binnen een project op elkaar aansluiten en FCP10 is ook op de iPad te gebruiken. En het mooiste komt nog: de prijs wordt $299,-. Apple heeft er voor gekozen dat het product alleen nog binnen de App Store kan worden aangeschaft en daar ligt het in de etalage vanaf juni.

Als er al een trend waar te nemen is op deze NAB Show, dan is dat het feit dat je voor veel minder geld veel betere zaken kun aanschaffen. Je moet even goed rondkijken, maar dan pluk je je voordeel. De productlijn van Blackmagicdesign is er een goed voorbeeld van.

Iemand die goed rond kijkt is Gerard den Hartog (hoofd Presentatiebureau EO). Hij is op zoek naar nieuwe video playout software voor zijn omroep (die overigens werkt met Final Cut Pro). Na deze beurs zal hij de EO adviseren en hij verwacht de komende weken een uitgewerkt voorstel te kunnen maken. Bezoek aan de NAB betekent veel afspraken met leveranciers, veel demo’s bijwonen en vergelijkingen tussen verschillende mogelijkheden maken. Handig is dat hier alles is, waardoor je in relatief korte tijd veel kunt doen.

Bij een laatste rondje in de grote zuidhal tref ik Richard Villhaber (director sales, rental Egripment B.V.). Zijn bedrijf zit in Nederhorst den Berg, maar heeft ook vestigingen in Duitsland en de Verenigde Staten, en levert ‘support systems’ voor film en televisie. Ooit begonnen als verhuurder van cranes verkoopt het bedrijf deze producten nu wereldwijd in alle soorten en maten, nast dolly’s en tracking interfaces. “Alles behalve de camera,” aldus Villhaber. De NAB is een dure beurs voor dit Nederlandse bedrijf – een deel van de producten moet ingevlogen worden, een ander deel komt uit de vestiging in de VS. De aanwezigheid op de beurs richt zich met name op de Amerikaanse markt. Verder is Villhaber bezig met Oostbloklanden: daar ontstaat behoefte aan deze producten.

Bij zo’n bedrijf steekt Sony dan wel hel erg af: maar liefst 1.000 (!) medewerkers zijn overgevlogen om de stand te bemensen waarin de nieuwste ontwikkelingen aan de mediaprofessionals worden getoond. Sony wil nu vooral vooroplopen. Absoluut topstuk – naast de 8k camera – is de 3 mm dunne Oled-TV (Organic Light Emitting Diode). Je weet niet wat je ziet: zwart is zwarter en wit is witter dan ooit en het scherm is onder iedere hoek goed te bekijken.

Samengevat: het was een inspirerende beurs zonder echt grote knaller, of het moet de nieuwste Final Cut Pro zijn. Je ziet over de gehele linie dat er meer productlijnen zijn die een multimediale inzet van een mediabedrijf ondersteunen. Het gaat niet langer meer om enkele onderdelen, maar om een complete workflow. Prijzen zijn daarbij enorm gezakt en daar ligt een uitdaging voor de komende jaren: nu investeren of zet deze trend nog verder door?

Koop Geersing deed deze week verslag van zijn ervaringen op de beursvloer, bij seminars en tijdens netwerkbijeenkomsten op en aan de Las Vegas Boulevard. www.koopgeersing.com

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen