dinsdag 16 januari 2018

Tweederde huishoudens heeft digitale televisie

De groei van het aantal digitale huishoudens houdt aan met 3,4 procent toename in het laatste kwartaal van 2010. Daarmee heeft nu meer dan twee derde van de Nederlandse televisiekijkers de beschikking over digitale televisie. Dat is te lezen in de vijftiende editie van de kwartaalmonitor Digitale televisie van het Ketenoverleg Digitale Televisie.

Aan het eind van 2010 was de penetratie van digitale televisie opgelopen tot bijna driekwart van het aantal huishoudens. Gemeten naar het totaal aantal gebruikers lag de penetratie op 67 procent van alle abonnementen. Hiervan is meer dan de helft aangesloten via een kabelexploitant en meer dan een kwart via internet. De verkoop van platte schermen bleef net onder de twee miljoen exemplaren steken, zoals verwacht. De in 2009 ingezette introductie van schermen met LED-techniek zet in 2010 versneld door tot bijna een kwart van de verkochte toestellen. In 2011 zal al meer dan de helft van de verkochte toestellen de LED-techniek hebben. De LED-toestellen en 3D-verkopen zorgden samen voor een groter aandeel van toestellen die groter dan veertig inch zijn.

De verkopen van toestellen volgens de Full HD-norm blijft intussen iets achter bij de verwachtingen, maar is nog steeds zeventig procent van het totaal van de verkopen in 2010. De Monitor Digitale Televisie wordt ieder kwartaal uitgebracht door het Ketenoverleg Digitale TV, een samenwerkingsverband van producenten, omroepen (publiek en commercieel), de facilitaire industrie en distributiepartijen. Het is een initiatief van iMMovator Cross Media Network. De Monitor Digitale Televisie is opgezet in samenwerking met GfK Retail & Marketing uit Amstelveen.

Bron: Spreek’buis/Broadcast Magazine

Bericht delen