Article header image

Tv-zenders vieren wereldwijd World Television Day 2020

Wereldwijd wordt zaterdag 21 november bij veel tv-zenders aandacht besteed aan de kracht en veelzijdigheid van tv tijdens World Television Day. Tegenwoordig is tv zoveel meer dan alleen lineair kijken. Vorig jaar stond ‘Diversiteit’ centraal. Het thema dit jaar is ‘Tv maakt het verschil’.

Op deze dag zullen, net als elke andere dag, miljarden mensen over de hele wereld tezamen miljarden uren tv-kijken, erover praten en het delen. Tv vestigt volgens de Nederlandse tv-marketingorganisatie Screenforce onze aandacht op sociaal onrecht, werpt een neutraal licht op de tegenslagen in de samenleving en helpt de spanning van een ongekend tijdperk te verlichten.

Uit een inhoudsanalyse van Screenforce blijkt hoe vaak we in tv-programma’s aandacht besteden aan de belangrijkste thema’s uit onze samenleving. Het belangrijkste thema in de afgelopen maanden was vanzelfsprekend Covid-19, gevolgd door de stikstofdiscussie en klimaatverandering.

“Hoewel de omstandigheden ons dit jaar uit elkaar hebben gehouden, heeft tv ons samengebracht. Tv is een sociale lijm. Terwijl het kijken enorm steeg, reageerden omroepen over de hele wereld behendig en met grote creativiteit op de unieke omstandigheden om ervoor te zorgen dat tv er voor ons allemaal was als een bron van vertrouwde informatie, geruststellende afleiding en het broodnodige escapisme”, aldus Lindsey Clay, president van de Global TV Group en CEO van Thinkbox, de Britse marketingorganisatie voor commerciële TV.

Sociaal maatschappelijke thema’s op tv
Dat het medium tv een verschil maakt door een diversiteit aan onderwerpen te bieden is ook terug te zien in een inhoudsanalyse die Screenforce heeft laten uitvoeren door RTV Monitor middels spraakherkennings-software.
Thema's
De word cloud hierboven laat een veertiental sociaal en maatschappelijke beladen thema’s zien en de verhoudingen waarin deze in de periode van 1 januari 2020 tot 12 november 2020 in tv-programma’s zijn genoemd. In totaal zijn deze veertien termen 39.788 keer genoemd. Hierbij geldt een tijdsinterval van 3 minuten. Als een keyword na drie minuten opnieuw is herkend, is dit een nieuwe match.

World Television Day is in 1996 uitgeroepen door de Verenigde Naties om stil te staan bij de kracht en veelzijdigheid van tv. In Nederland wordt het thema van World Television Day in 2020 ondersteund met een video.

Bron: Screenforce/BM

Bericht delen