Article header image

Tv-reclamemarkt groeit met 1,4% in eerste drie kwartalen 2019

De tv-reclamemarkt is over de eerste drie kwartalen van 2019 uitgekomen op € 567 miljoen. Hiermee is de markt gestegen met 1,4 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2018. De groei zit in alle vormen van tv-reclame: in spot- en non-spotreclame, via het tv-platform als ook via de online videoplatforms van de Screenforce broadcasters.

De tv-schermtijd is toegenomen met 2,7 procent naar 188 minuten in de eerste drie kwartalen van dit jaar. Met uitzondering van de leeftijdsgroep 20-34 jaar, is deze kijktijd gestegen in alle belangrijke doelgroepen. Het tv-toestel bereikt wekelijks 14,4 miljoen Nederlanders van zes jaar en ouder. Het bereik ligt hiermee op 91 procent.

De bestedingen aan tv-reclame worden verdeeld tussen spot- en non-spotbestedingen. De tv-reclamemarkt is in de eerste drie kwartalen van 2019 uitgekomen op € 567 miljoen, na aftrek van bureaucommissie. Hiermee is de markt gestegen met 1,0 procent in vergelijking met de eerste drie kwartalen van 2018.

De spotbestedingen groeiden met 1,3 procent en kwamen uit op € 508 miljoen. De non-spotbestedingen groeiden met 2,2 procent naar € 59 miljoen. Voor beide categorieën geldt dat het grootste deel van deze groei komt uit de online video platforms van de Screenforce zenders.

Bron: Screenforce/BM

Terug naar overzicht