Tv-reclamemarkt groeit 3 procent in eerste helft 2018
dinsdag 7 augustus 2018

Tv-reclamemarkt groeit 3 procent in eerste helft 2018

In de eerste helft van 2018 is de tv-reclamemarkt in haar nieuwe definitie uitgekomen op € 392 miljoen. Dit is een stijging van 3,0 procent in vergelijking met de eerste helft van 2017.

De spotmarkt voor tv en online video is uitgekomen op € 350 miljoen, een groei van 4,0 procent. Dit zijn de belangrijkste uitkomsten uit het tv halfjaarrapport dat op 7 augustus is gepubliceerd.

Vanaf 2018 worden de bestedingscijfers na aftrek van bureaucommissie gerapporteerd. Het is noodzakelijk geworden om over te stappen naar een nieuwe definitie van reclamebestedingen omdat de Screenforce broadcasters in toenemende mate actief zijn in de online markt. Meer bestedingen worden via hun online platforms gerealiseerd en hier wordt bureaucommissie niet uitgekeerd. Ook het stopzetten van de bureaucommissie door Ster maakt deze wijziging nodig.

Het grootste deel van de tv-reclamemarkt waarover Screenforce publiceert wordt gevormd door de spotbestedingen. De spotmarkt is in de eerste helft van 2018 uitgekomen op € 350 miljoen. Ten opzichte van 2017 laat de eerste helft hiermee een groei van 4,0 procent te zien. De groei van de omzet op het tv-platform zat vooral in het eerste kwartaal. De groei op de online video platforms was in beide kwartalen sterk.

De omzet van de non-spotmarkt is licht gedaald naar € 42 miljoen. Deze daling heeft zich alleen gemanifesteerd op het tv-platform. De non-spotinvesteringen op de online platforms stegen sterk door de verdere groei via de social influencers.

We keken in Nederland in de eerste helft van 2018 gemiddeld 174 minuten per dag tv via het tv-toestel. Dit is een daling van 6 minuten, oftewel 3 procent, ten opzichte van de eerste helft van 2017.

Bron: Screenforce/BM

Screenforce

Bericht delen