Article header image

Tv-reclamemarkt 23 procent gedaald

Net als veel andere branches is ook de tv-industrie hard geraakt door de coronacrisis. Ten opzichte van de eerste helft van 2019 is de tv-reclamemarkt in de eerste helft van 2020 gedaald van € 398 miljoen naar € 307 miljoen, een daling van 23 procent.

Dat blijkt uit cijfers van de marketingorganisatie Screenforce die donderdagochtend zijn gepubliceerd. Als gevolg van de coronacrisis zijn de non-spotbestedingen in de eerste helft van het jaar met 11 procent gedaald van 40 miljoen euro in 2019 naar 36 miljoen dit jaar.

De cijfers staan in schril contrast met de ontwikkelingen tot de schermtijd. Die groeide mede als gevolg van het vele thuiszitten van 194 minuten in 2019 naar 206 minuten in 2020. Een stijging van 12 minuten per dag.

Het is niet verwonderlijk dat we massaal meer nieuws- en actualiteitenprogramma’s zijn gaan kijken. De kijktijd van deze categorie steeg met maar liefst 41 procent naar 37 minuten per dag.

De categorie sportreportages laat een daling zien van 60 procent als gevolg van het annuleren van de voetbalcompetities en andere sportwedstrijden. Voor heel 2020 verwacht Screenforce uit te komen op een daling van de tv-markt, die tussen de 12 procent en 15 procent zal liggen.

Tv-reclamemarkt

Bron: Screenforce/BM

Bericht delen