Aandeelhouder Tuvalu Media “een bewuste keuze”
woensdag 17 januari 2018

Aandeelhouder Tuvalu Media “een bewuste keuze”

De TM Group, moedermaatschappij van onder andere Tuvalu Media, heeft een nieuwe aandeelhouder. Newen, één van de grootste onafhankelijke productiehuizen van Frankrijk en onderdeel van televisiezender TF1, neemt een strategisch belang in het bedrijf.

“Het medialandschap wordt steeds pittiger, dit is een bewuste keuze geweest,” reageert Tuvalu-directeur Taco Zimmerman. “Het proces heeft zo’n zes maanden geduurd en hebben we professioneel laten begeleiden. We waren daardoor in de luxe positie om een zorgvuldige selectie te maken en te bepalen met welke partij we in zee zouden gaan.” In de nieuwe constellatie blijft de directie (Taco Zimmerman en Douwe van der Werf) aandeelhouder en neemt medeoprichter Duurt Holman afscheid van het bedrijf. “Dit was voor hem het gepaste moment, net als Roel Kooi destijds deed na de deal met Sony. Dat is in zeer goede harmonie gegaan. Als collega ga ik hem missen, maar ik krijg er een vriend voor terug,” aldus Zimmerman.

De TM Group krijgt met de nieuwe aandeelhouder – Newen staat voor new entertainment – weer een internationale partner; investeringsmaatschappij Karmijn Kapitaal treedt, na drie succesvolle en plezierige jaren van samenwerking, terug als aandeelhouder. “We verruilen een financiële voor een strategische partner. Met de nieuwe samenwerking kunnen we onze internationale ambities sneller en concreter vormgeven en krijgen we bijvoorbeeld direct toegang tot Frankrijk. Dat is wel spannend. Newen is vooral sterk in scripted en non-fictie. Ze zijn bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de serie Versailles, die met Britse acteurs echt is gemaakt voor wereldwijde distributie.”

De TM Group bestaat uit televisieproducent Tuvalu Media, dramaproducent Column Film, online producent Sparkx en Multi Channel Network (MCN) Age of Media. Het productiehuis is vooral bekend van producties als Maestro, Ali B. Op Volle Toeren, Groeten van MAX, Brugklas, DNA Onbekend en Vlucht HS13. De deelneming van Newen is in lijn met de strategie van het bedrijf om met de support van TF1, de grootste zender van Frankrijk, één van de belangrijke Europese spelers te worden op de markt in audiovisuele content. Newen produceerde afgelopen jaar meer dan 1300 uur aan programma’s.

Bron: Tuvalu Media/BM

Bericht delen