Dinsdag 16 januari 2018

Tijdslot alcoholspotjes werkt niet

Om jongeren te beschermen tegen de nadelige invloed van alcoholreclame is in de Mediawet een zogenaamd ‘tijdslot’ tussen 6 uur ’s morgens en 9 uur ’s avonds opgenomen. Reclame voor alcohol op radio en tv tussen die twee tijdstippen is vanaf 2009 verboden. Uit een evaluatie-onderzoek van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid (STAP) blijkt nu dat dit tijdslot bij 12-17 jarigen geen effect heeft gehad. De reden is dat de alcoholproducenten na invoering van het tijdslot het aantal tv-reclameboodschappen na 9 uur ’s avonds hebben verdrievoudigd.

Het totale aantal tv-spotjes voor alcohol is na de invoering van het tijdslot niet afgenomen maar toegenomen, van 12.727 spotjes in 2008 naar 16.496 in 2009 tot 24.945 in 2010. Er werden in 2010 gemiddeld 68 alcoholreclames per dag op televisie uitgezonden.

De bestedingen van de alcoholadverteerders (aan zendtijd) voor het medium televisie kwamen in 2010 uit op ruim 82 miljoen euro. Dit is ruim 28,5 miljoen euro meer dan in 2008. Aan radioreclame werd in 2010 bijna 2 miljoen euro besteed (versus bijna 3,5 miljoen euro in 2008).

Bron: STAP/Broadcast Magazine

 

Bericht delen