Article header image

Televisie meest bepalend voor keuze politieke partij

Iets meer dan twee maanden geleden gingen 10,4 miljoen Nederlanders naar de stembus. Het gevecht om de aandacht van het electoraat vond in het verleden altijd vooral plaats op televisie en in dagbladen.

Maar dat stadium zijn we wel gepasseerd, toch? Politici voeren allang niet meer alleen campagne bij bushokjes en met rozen op de markt. Via sociale media kun je immers je potentiële kiezers direct aanspreken, ook nog eens keurig getarged op wat ze belangrijk vinden.

Nou, dat valt vies tegen, blijkt uit onderzoek. Het merendeel van de Nederlanders laat zich nog vooral informeren door tv, gevolgd door kranten, en pas daarna volgen sociale media. 

Televisie blijft in campagnetijd de beste manier om potentiële stemmers te bereiken. Uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam blijkt dat 52 procent van de kiezers tv gebruikt om op de hoogte te blijven van wat er speelt in de vaderlandse politiek.

In 2012 wees onderzoek van de Vrije Universiteit al iets soortgelijks uit: steeds minder mensen zitten bij voorbaat al vast aan een partij, steeds meer mensen kiezen op basis van de tv-debatten in aanloop naar de verkiezingen.

Goed, de beeldbuis blijft dus immer prominent, maar wie waren daar dan vooral te zien? Welnu, dat was in de eerste plaats Mark Rutte. Dat op tv verschijnen niet alles is, blijkt echter als je kijkt naar wie er hoe vaak op tv was en hoeveel mensen er op dat moment ook daadwerkelijk kijken. Dan komt als winnaar Lodewijk Asscher uit de bus, voorvechter van de gedecimeerde sociaaldemocratie.

Saillant detail: niet elke politicus gaat bij ieder telefoontje van een redactie met gezwinde spoed naar Hilversum. Maar dat is dan ook niet voor iedereen nodig. Zo was Geert Wilders vaak op het beeldscherm te zien, al was hij slechts de helft van die tijd ook daadwerkelijk aanwezig in de studio of voor een draaiende camera.

Bron: Brandpunt/BM

Bericht delen