dinsdag 16 januari 2018

Telegraaf eist inzage in kosten Koningslied

Met een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur vraagt De Telegraaf inzicht in de kosten die de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) maakte voor het Koningslied. De juridische stap is nodig omdat de NPO niet wil specificeren waar de 550.000 euro aan is uitgegeven die het nummer heeft gekost.

In het verzoek vraagt de krant om opheldering, omdat onduidelijkheid daarover ‘niet in het belang is van de NPO, noch in het belang van de Nederlandse samenleving of het koningshuis’.

Bovendien betreft het registreren van de abdicatie van koningin Beatrix en de inhuldiging van koning Willem Alexander een wettelijke taak van de publieke omroep.

In april 2013 meldde de NPO dat het lied de publieke omroep 150.000 euro had gekost, inclusief productie en de activiteiten eromheen zoals de kosten voor het schakelen op tv naar verschillende locaties. Maar uit de eindafrekening blijkt dat het Koningslied ruim vier ton duurder was. Op de afrekening staat een bedrag van 550.000 euro.

Volgens een woordvoerder van de NPO zou het gaan om “de productie van het Koningslied, de app, de videoclip en het totstandbrengen van de liveverbinding”. De Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) zegt dat “onder meer kosten zijn gemaakt voor studiohuur en kosten in verband met de activiteiten in en om Ahoy.”

Bron: Telegraaf/Broadcast Magazine

Bericht delen