Article header image

Telecombedrijven drukken UPC-Ziggo in defensief

UPC en Ziggo moeten op hun tellen gaan passen. De beide kabelbedrijven hebben hun handen vol aan de fusie die ze vorig jaar hebben aangekondigd en verliezen klanten, terwijl concurrenten uit de telecomhoek juist terrein winnen met internetaansluitingen voor de ontvangst van tv-zenders.

Dat blijkt uit de cijfers die bedrijven in de Nederlandse telecom- en kabelsector de afgelopen weken bekend hebben gemaakt. Voor de maart-editie van Broadcast Magazine heeft Jeroen Segenhout van Het Financieel Dagblad een analyse gemaakt. Het is zijn eerste bijdrage in het kader van een samenwerkingsverband tussen het FD en BM.

Vooral de prestaties van KPN zijn opmerkelijk. Het bedrijf won het afgelopen kwartaal met breedbandinternet meer dan 41.000 klanten, de sterkste groei in zeven jaar tijd. Een belangrijk deel van de nieuwe klanten neemt ook IPTV af, het belangrijkste tv-product van KPN. Het telecombedrijf lijkt vol te willen profiteren van de fusie besognes bij zijn grootste concurrenten. In het afgelopen kwartaal zijn de marketinguitgaven verhoogd, omdat er ‘momentum’ was om dat te doen, aldus bestuursvoorzitter Eelco Blok. De onderneming nam daarbij een verdere daling van de winst voor lief. Pas eind dit jaar zal de winst stabiliseren. Daarmee wordt ruimte geschapen om hard te blijven concurreren.

Het complete verhaal is te lezen in de maarteditie van Broadcast Magazine. Nog steeds geen abonnee? Aarzel niet, klik hier en maak gebruik van onze speciale actie!

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen