Article header image

Talpa schreeuwt om personeel

Geertje Hoek, managing director Talpa Content, en Debora Flens, creative director Talpa Producties, bekleden een bevoorrechte positie. Het mediabedrijf waar ze voor werken, heeft dit jaar welgeteld 61 tv-formats op het productieprogramma staan, unieke titels waarvan ongeveer de helft nieuw is. “En dat aantal gaat nog stijgen, want het is pas maart,” beseft Hoek.

Die enorme output zorgt voor de nodige uitdagingen, met name op het personele vlak, constateert Flens. “Het ligt er ook aan wanneer je het vraagt, maar laten we het qua vacatures houden op hoge tientallen en ik denk momenteel zelfs meer dan honderd. Voor enkele producties die in april of mei starten, is de bezetting nog niet rond en ik ben zelfs al bezig voor oktober. En als morgen nog even snel iets tussendoor komt, dan moeten we dat natuurlijk ook oplossen.”

“Het is iets van alle tijden hoor, maar het zit ‘m nu niet alleen meer in de kwaliteit, maar ook de kwantiteit,” vult Hoek aan. “Goede mensen zijn altijd schaars, alleen hebben we het nu over serieuze aantallen, simpelweg omdat we veel meer programma’s maken.” Flens: “Productie en redactie, daar zit de grootste behoefte, en ook wel een beetje regie. We zijn best goed in het vinden van productiemensen, die we vaak al jong binnenhalen, maar redactie fluctueert veel meer. Die houden we op een of andere manier niet binnen.” Hoek: “Iedereen kampt met een tekort aan goede eindredacteuren; die zitten in een luxepositie omdat ze meer te kiezen hebben.”

Kansen bieden
Talpa beschikt over een sterk eigen recruitmentsysteem en BM heeft samen met Mediaborrel Noord de Broadcast Media Community (www.bmcommunity.nl) gelanceerd, maar kennelijk is dat niet voldoende.
Hoek: “Nee, omdat het grote hoeveelheden mensen zijn die je nodig hebt. We organiseren hier ook een soort Talpa Creative Masterclasses, waar we een maand lang creatieven opleiden die we aantrekken. Want een van de leukste dingen van Talpa is dat we kansen bieden. Zeker als je jong bent en je wilt wat, krijg je hier volop mogelijkheden. Wie ambitieus is en televisie wil maken, kan hier op alle terreinen terecht. We verkopen, we maken, we ontwikkelen, we sponsoren, we zijn over de hele breedte en multimediaal actief. Ook binnen de programma’s die we doen, van grote studioshows tot mooie factual programma’s. We leiden zelf op, bieden zelfs mogelijkheden in het buitenland.”

 

“Wie ambitieus is en televisie wil maken, kan hier op alle terreinen terecht”

Flens: “We hebben met Talpa Media net een grote personeelsenquête gedaan en op de vraag waarom het leuk is om voor Talpa te werken, kwamen de volgende antwoorden: omdat het hier nú gebeurt, er zijn ongelooflijk veel mogelijkheden, je wordt goed begeleid – vond ik fijn te horen – en er is budget. We hebben nog steeds een meneer in huis die, als hij ergens in gelooft, daarvoor de financiële middelen vrij maakt. Programma’s als The Voice, Dance Dance Dance of Utopia kunnen nergens anders ter wereld. Ik kreeg ook terug dat de kwaliteitseisen hier wel hoger zijn dan bij andere producenten. Het moet altijd goed. We gaan voor het hoogst haalbare.”

Veel gevraagd
Is dat ook niet een van de redenen waarom het zo moeilijk is mensen voor Talpa te werven? Ligt de lat niet té hoog omdat John de Mol zoveel van mensen vraagt?
Hoek: “We kunnen daar eerlijk over zijn: we hebben een beetje de naam in de markt dat het er soms heftig aan toe kan gaan. De lat ligt inderdaad hoog, maar daar zit ook een enorme up side aan, namelijk dat je dingen kunt maken die ergens anders niet mogelijk zijn. En John werkt zelf nog altijd het hardst, zo ongeveer elke dag als eerste binnen en als laatste weg. Maar het is waar, er wordt hier veel van mensen gevraagd en daarvoor moet je wel van bepaalde makelij zijn. Het is geen kantoorbaan van 9 tot 5; als je niet die passie en drive hebt voor het televisie vak, dan heb je hier weinig te zoeken.”

“Talpa is niet van het poldermodel, dat is wel duidelijk, maar ik vind dat persoonlijk heel prettig,” vervolgt Hoek. “Een van de fijnste dingen hier is dat de lijnen heel kort zijn. John is nauw betrokken, en je kunt het met hem eens zijn of niet, maar hij heeft in ieder geval verstand van zaken en je kunt altijd een beargumenteerd gesprek met hem aan. Natuurlijk, hij bepaalt, maar het is ook wel prettig als iemand gewoon duidelijk is. (Lachend) Je loopt nooit de deur uit dat je denkt: wat zou hij nou bedoelen? En als je John meekrijgt, heb je ‘m ook écht mee. Dat nemen van risico’s gebeurt nergens anders. En als iets niet lukt, wat natuurlijk ook regelmatig gebeurt, gaat hij niet lopen wijzen. Dan is het even slikken en weer door. Ach, er wordt in dit wereldje zoveel geluld, ga het gewoon eens ervaren hier!”

Geïnvesteerd
Flens schiet in de lach: “Het is niet dat John met een zweep rondloopt, hoor. Hij is echt wel voor rede vatbaar. En je moet die druk ook niet overdrijven, het gaat bij vlagen. Bij live shows als The Voice, ja, dan is het wel zeven dagen per week even stressen. Maar daarvoor en erna valt het reuze mee.” Hoek: “En dat is ook leuk. Ik heb tien jaar lang geproduceerd en mis dat nog steeds. Die piek waar je gezamenlijk dag en nacht naartoe werkt, dat je je bed bij wijze van spreken op kantoor zet. En dan ga je ervoor, als een soort familie. Kijk, ons businessmodel – en daarin is Talpa anders dan andere producenten – is gericht op de internationale verkoop van formats. Daarom is de creatieve afdeling hier ook zo groot en zit die in het hart van het bedrijf. Nederland dient voor ons als etalage om te laten zien wat we allemaal maken en dat moet er dus top uitzien. Het voordeel daarvan is dat flink wordt geïnvesteerd, ook in pilots, en dat we er soms nog een schepje bovenop doen als we denken: dít is het. Dat maakt dit bedrijf uniek: er gebeurt wat, die global feel is echt voelbaar.”

“Er ligt kennelijk een drempel waar mensen eerst overheen moeten”

Blijft de vraag: hoe zou je de aantrekkingskracht van Talpa als werkgever kunnen vergroten?
Hoek: “Als mensen zouden weten hoe ze zichzelf hier kunnen ontwikkelen en wat je voor elkaar kunt krijgen, dan is het bijna een no brainer. Ik denk sowieso dat iemand die bij Talpa heeft gewerkt ontzettend veel heeft geleerd; wat ie daarna ook gaat doen, al is het in een snoepjesfabriek. Je wordt hier zo goed getraind, in vooruit denken, dubbel checken, nooit iets zomaar aannemen, goed voorbereid zijn, dat dingen kloppen et cetera. Dat zit zo standaard in onze manier van werken, daar heb je altijd en overal iets aan.”

Snippermiddag
Maar waar komt dan toch dat kennelijke imagoprobleem vandaan? Jullie kennen ook de anekdote dat als iemand voor achten ’s avonds de deur uitging, de vraag volgde of hij/zij soms een snippermiddag nam…
Flens, verontwaardigd: “Plat gezegd: echt gelul. Dat grapje stamt nog uit de John de Mol Produkties periode, maar is al een tijd niet meer gemaakt hoor. Misschien worden dit soort verhalen gevoed door mensen die hier in het verleden hebben gewerkt; die groep zou ik het liefst willen aanspreken, maar ik weet niet hoe. Dat vermeende imagoprobleem voel ik zelf helemaal niet, maar er ligt kennelijk wel een drempel waar mensen eerst overheen moeten. En dat kan soms gewoon de locatie zijn: naar Laren moeten in plaats van hartje Amsterdam is voor sommigen nu eenmaal minder aantrekkelijk.”

“Maar nogmaals: zijn mensen eenmaal binnen, dan hoor je hoe leuk ze het hier vinden. Omdat alles kan en we bijvoorbeeld ook kleinere dingen doen voor het personeel. Zo ben ik net gestopt met roken omdat het bedrijf een cursus had georganiseerd voor 50 man en is er een fitnessregeling. En wat ik ook nog even wil benadrukken: Talpa is natuurlijk bekend van studioprogramma’s, groots, veel en duur, maar ik denk dat we nu wel twintig titels op locatie doen, mooie kleine reality en factual ENG-programma’s. Helemaal Het Einde loopt nu ook alweer voor het tweede seizoen en had ook niet gemaakt kunnen worden zonder de gedachte van John erachter en het geld dat erin is gestopt. Kortom, kom maar op als je durft!”

Een overzicht van alle vacatures is te vinden op www.talpa.tv/jobs

Bron: BM

Terug naar overzicht