dinsdag 16 januari 2018

Talpa levert The Voice onder kostprijs aan RTL

Ben Saunders heeft vrijdag de eerste editie van de tv-talentenjacht The Voice of Holland gewonnen. Het publiek koos na de finale eindstrijd tussen Leonie Meijer (25), Kim de Boer (32), Pearl Jozefzoon (24) en Ben Saunders (27) de laatste als beste zanger van Nederland. Hij kreeg 59 procent van de stemmen. Pearl Jozefzoon werd tweede.

De finale trok 3.744.000 kijkers, volgens de gegevens van Stichting KijkOnderzoek. Dat is goed voor een marktaandeel van 49,7 procent. Naar de resultaten keken 3.238.000 kijkers.

De vier finalisten van The Voice deelden vrijdagavond tijdens de laatste show het podium met onder anderen Adele, Duffy en Marco Borsato. De kandidaten zongen elk drie nummers, waarvan een duet. De winnaar mag een eigen album opnemen, krijgt een auto en staat drie keer in het voorprogramma van Kane in Ahoy.

Het programma is inmiddels aan zes landen verkocht door producent Talpa, waaronder de Verenigde Staten. John de Mol gaat zelf voor het programma al over veertien dagen weer naar Amerika. “Ik vertrek op 7 maart om samen met de NBC de laatste casting te bekijken van de show, die daar gaat lopen. Om samen met hen te bepalen welke kandidaten definitief meedoen. Ik ga eind maart nog een keer voor de eerste opnames van de blind auditions en dan sta ik eind april nog een keer gepland voor de battles. En dan als we definitief weten wanneer de uitzendingen zijn, ga ik ook nog een week voor de eerste twee liveshows waar Ben dus eventueel in zal optreden. De concurrentie is daar tien keer zo moordend als hier dus precieze data noemen ze nog niet.”

John de Mol zei deze week bij Pauw & Witteman dat RTL 4 niet de kostprijs voor de show heeft betaald. De Mol heeft zelf een aanzienlijk deel ‘geïnvesteerd’ in The Voice. “Ik kan het me permitteren om te investeren in programma’s waar ik in geloof. De investeringen die je in Nederland doet, verdien je internationaal terug.”

Bron: Omroep Brabant/De Telegraaf/Broadcast Magazine

Bericht delen