Article header image

Talpa-format The Voice is geen plagiaat

Het Talpa-format The Voice verovert de wereld. Er zijn inmiddels 45 landen die het programma willen uitzenden. In de Verenigde Staten zendt NBC het inmiddels uit en in Engeland start de BBC binnenkort met een nationale versie van The Voice. De Ier Roy Barry, een werkloze schrijver, claimt nu dat hij het format heeft verzonnen. Op 21 augustus 2008 heeft hij het format onder de titel The Voice of America laten registreren bij het United States Copyright Office. Vervolgens heeft Barry in 2009 het programmavoorstel aangeboden bij diverse producenten, onder meer bij The Entertainment Group in Hilversum, die inmiddels failliet is.

Talpa hecht er aan te verklaren dat het format in eigen huis is ontwikkeld en geproduceerd. Woordvoerder Thomas Notermans meldt het volgende aan Broadcast Magazine: “In april van dit jaar werden wij voor het eerst geconfronteerd met Roy Barry die beweerde een programma te hebben bedacht dat The Voice of America heet. Wij hebben verschillende pogingen gedaan van hem details te krijgen over zijn programma-idee. Dat is niet gelukt. De summiere informatie die wij hebben weten te vergaren is voorgelegd aan juristen in zowel Ierland als Nederland. Zij hebben allen verklaard dat er grote verschillen zitten tussen het idee van meneer Barry en het Talpa-format.”

“Wij zijn er aan gewend dat een succesvol programma wordt geclaimd door andere ‘bedenkers’, die de bedoeling hebben een graantje van het succes mee te pikken. Meneer Barry meldde zich vele maanden nadat het programma in zowel Nederland als de Verenigde Staten met groot succes op het scherm is geweest. Dat is merkwaardig. Daarnaast is het zo dat, als meneer Barry zich tekort gedaan voelt, voor hem de weg naar de rechter openstaat. Wij hebben tot vandaag niet gemerkt dat hij voor die mogelijkheid kiest. Het enige wat hij doet is proberen de media in Ierland en Nederland te mobiliseren. In Ierland is hem dat de afgelopen maanden niet gelukt, in Nederland deze week helaas wel.”

Notermans verbaast zich erover dat diverse Nederlandse media donderdag hebben bericht over het vermeende ‘plagiaat’, zonder wederhoor toe te passen. “Kennelijk kan iedere gek maar wat roepen en de helft van de Nederlandse media schrijft het over, zonder te checken.”

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen