Article header image

Talpa en KPN beginnen test met tv-reclame op maat

Talpa Network en telecomaanbieder KPN starten als eerste partij in Nederland een test om gesegmenteerde televisiereclame mogelijk te maken. Met nieuwe technologie kunnen adverteerders selectief segmenten van het tv kijkend publiek bereiken met verschillende reclames in hetzelfde programma. Het nieuwe businessmodel zal worden aangeboden onder de naam Smart TVads.

Gesegmenteerde tv-reclame combineert de kracht van het massamedium televisie met de specifieke targetmogelijkheden van digitale media. Adverteerders kunnen straks op SBS6, Net5, Veronica en SBS9 reclames op maat uitzenden aan KPN huishoudens die daarvoor toestemming hebben gegeven. KPN stelt profielsegmenten op basis van adres, geslacht, leeftijd en kijkgedrag beschikbaar. Talpa Network koppelt vervolgens deze profielen aan relevante reclames die KPN uitserveert in de reclameblokken.

Peter de Mönnink, CEO Talpa TV en CCO Talpa Network: “Reclames op maat zijn persoonlijker en relevanter en verhogen de engagement van de kijker. Dat heeft ook een positieve impact op adverteerders, doordat zij met het ‘an sich’ al krachtige medium televisie hun boodschap nog gerichter kunnen overbrengen op de gewenste doelgroep en daarmee marketingbudgetten effectiever kunnen inzetten. Wij gaan, samen met KPN, graag met andere broadcasters in gesprek over de mogelijkheid om aan te sluiten op dit platform. Randvoorwaarde hierbij is een succesvolle afronding van de testfase”.

Kijker beslist
Op 1 oktober start de testfase met KPN-medewerkers. Als deze test succesvol verloopt, zal tv-reclame op maat op grotere schaal beschikbaar komen voor KPN-klanten en voor adverteerders. Uitgangspunt hierbij is dat de kijker beslist. De klanten van KPN geven via een opt-in toestemming voor het gebruik van hun gegevens.

Bericht delen