Article header image

Talentprogramma Media Campus van start

De eerste groep young professionals is begonnen met het Talent Development Program van Hilversum Media Campus. Zij worden in 9 maanden klaargestoomd tot allround mediaprofessionals die goed kunnen omgaan met de dynamiek van de media-industrie.

Het Talent Development Program is ontwikkeld door Hilversum Media Campus om jonge talenten een springplank te bieden voor hun carrière in de media-industrie. Tijdens het brede, praktijkgerichte programma verdiepen en verbreden zij hun kennis en skills rondom de inhoudelijke thema’s Creatie, Techniek & ICT, Content en Business. Ook wordt er gericht getraind op 21th century skills zoals samenwerken, communiceren, probleemoplossend vermogen en creativiteit. Daarnaast doen ze praktijkervaring op bij deelnemende partners: RTL, BNNVARA, United, Beeld en Geluid, NEP, JONCA, Ziggo en Ngage Media.

De talenten die meedoen in het programma zijn geselecteerd door hun eigen werkgever, of hebben zich aangemeld via de campagne van Hilversum Media Campus. Ruim 100 motivatiebrieven kwamen binnen voor de open plekken van het Talent Development Program. Tijdens de selectiedag op 26 augustus moesten zij zich bewijzen in speeddates met de aangesloten bedrijven, een pitch en co-creatie opdracht. Caroline Dutry van Haeften, onderwijskundige van Hilversum Media Campus: “We zijn zeer te spreken over de kwaliteit van de aanmeldingen. Dat maakte de keuze voor sommige bedrijven wel erg moeilijk, maar uiteindelijk zijn er goede matches gemaakt. Daarnaast zijn een aantal deelnemers door de bedrijven zelf geselecteerd uit young professionals die al bij hun in dienst waren of komen. Zo laat RTL haar trainees meedoen in het Talent Development Program”.

Tijdens het Talent development program staan altijd duo’s van docenten van mediaopleidingen en gastdocenten uit de praktijk ‘voor de klas’. Daarmee staan zij garant voor actuele en toepasbare kennis en bovendien leert zo het onderwijs van het bedrijfsleven en vice versa. Caroline Dutry van Haeften: “Voor het eerste blok rondom creatie werken we nauw samen met de HKU. Samen met HKU-docent John Hennequin hebben we een interessant programma ontworpen rondom creatie van mediacontent. Van brainstormtechnieken tot crossmediaal projectmanagement, van vraagarticulatie tot storytelling. Iedere week zijn er andere professionals uit het veld te gast die de groep trainen. De laatste twee weken zijn nog niet ingevuld, dat gebeurt op basis van de wensen van de deelnemers en deelnemende bedrijven.”

Iedere donderdagavond biedt het Talent Development Program inspiratiesessies, die ook toegankelijk zijn voor mediaprofessionals. Tijdens deze sessie presenteren (inter)nationale experts hun visie, innovatieve project of overzicht van trends. De eerste sessie – aanstaande donderdag – is gratis toegankelijk. Trendwatcher Peter Ros spreekt dan over ‘Leven in de Netwerk & Informatiesamenleving’. Wat betekent dit voor jou als organisatie, professional en mens? Welke metatrend zien we nu gebeuren, hoe kun je daarop anticiperen als organisatie en welke skillset zou nuttig zijn om te ontwikkelen voor jou als persoon?

Professionals die willen deelnemen aan de inspiratiessessies kunnen daar meer informatie over vinden op de website van Hilversum Media Campus.

Bron: Hilversum Media Campus/Broadcast Magazine

Bericht delen