Article header image

Strengere regels reclame gericht op kinderen

De Europese Commissie wil reclame op social media, die gericht is op kinderen, onderwerpen aan strengere regels en beter toezicht. Product placement in programma’s die vooral gericht zijn op kinderen zal niet meer worden toegestaan, evenals reclame voor ongezonde producten.

Waar reclame wordt gemaakt, moet dat duidelijk worden aangegeven. Dit meldde voorzitter Madeleine de Cock Buning van het Commissariaat voor de Media in het televisieprogramma Kassa.

Door de nieuwe richtlijn zal het Commissariaat ook de makers van online video’s, zoals vlogs, kunnen aanspreken op het maken van reclame gericht op kinderen. Tot nu toe kan dat alleen bij radio en televisie. Ook worden platforms als YouTube gevraagd betere maatregelen nemen om kinderen af te schermen van schadelijke content als extreem geweld en seks.

Met de nieuwe richtlijn die in elke lidstaat moet worden opgenomen in de Mediawet wordt voor het eerst wettelijk toezicht geregeld op de online content op platforms als YouTube. De verwachting is dat deze zal worden aangenomen. Tot nu toe liepen wet- en regelgeving op dit gebied achter. De richtlijn is er mede gekomen op initiatief van het Nederlandse Commissariaat voor de Media dat een voorzet deed in een rapport over online media in december 2015.

Bron: Kassa/Broadcast Magazine

Bericht delen