Ster past advertentiebeleid opnieuw aan
woensdag 19 september 2018

Ster past advertentiebeleid opnieuw aan

In 2018 is Ster met haar commercieel beleid een nieuwe weg ingeslagen. Kortweg is Ster gaan werken met vaste, niet-onderhandelbare prijzen en is de bureaukorting en surcommission afgeschaft.

Het resultaat is dat het grootste gedeelte van de klanten er qua prijs op vooruit is gegaan. Daarbij is Ster ook toegankelijker geworden voor nieuwe en kleinere klanten met lagere budgetten. Maar Ster laat de vaste prijs voor alle adverteerders die in januari dit jaar werd ingevoerd in 2019 weer vallen.

Daarmee reageert de organisatie op kritiek dat er geen enkel verschil is in tarieven voor grote en kleine adverteerders. Dat gaat weer veranderen, zo vertelde Ster-directeur Frank Volmer gisteren tijdens het evenement Focus 2019 in Hilversum. Ster gaat vanaf 2019 werken met drie categorieën en er komt een staffel waarboven adverteerders een lager tarief betalen.

Volmer spreekt over ‘finetunen’, van een knieval zou geen sprake zijn. RTL Nederland kondigde op 11 september aan de bureaucommissie vanaf 2019 ook af te schaffen.

In 2019 verwacht de regering een daling van de Ster-inkomsten met 36 miljoen euro. In 2020 zou dat volgens de ramingen 39,6 miljoen euro zijn, in 2021 54,7 miljoen en in 2022 53,8 miljoen.

In de Rijksbegroting van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap die tijdens Prinsjesdag werd gepresenteerd staat geen 40 miljoen gereserveerd voor eenmalige compensatie van dalende Ster-inkomsten. De NPO had daar wel op gehoopt.

Bron: Emerce/Ster/BM

Bericht delen